Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
05. 12. 2024, meniny má: Oto
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Martina Jakušová
21874
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Architektmi i kritikmi obdivovaná novovzniknutá obytná štvrť Västra Hamnen vo švédskom Malmö je fascinujúcim príkladom revitalizácie pôvodne priemyselnej štvrte na obytnú zónu so všetkými prvkami trvalej udržateľnosti. Okrem výnimočnej architektúry, energetickej efektívnosti, biodiverzity a premysleného konceptu zástavby je zaujímavá aj konceptom riešenia verejných priestorov – nábrežia, peších zón, malej architektúry, mobiliáru a výtvarných diel. Vďaka nemu v novej štvrti, ktorá bola pred revitalizáciou smutnou pripomienkou zašlej slávy priemyselnej etapy vývoja mesta, obyvatelia s radosťou korzujú, oddychujú, plávajú či športujú – Västra Hamnen skutočne žije. Dajme sa inšpirovať.
Ak chceme pochopiť podstatu premeny Västra Hamnen (Western
Harbour – Západný prístav), skúsme sa krátko pozrieť na históriu
prístavu i celého mesta.
Na polostrove, kde sa dnes nachádza obytná štvrť, bola oddávna priemyselná
zóna napojená na prístav. Ten bol významnejšie prestavaný v roku 1775,
o podporilo rozvoj mesta a rozkvet obchodu.
Vznikli tu vtedy lodiarske doky, majáky, žeriavy a priame železničné
pripojenie. V 19. storočí začal medzi Malmö, Kodaňou a Lübeckom
pravidelne premávať parník. V roku 1840 vznikla na polostrove Vasträ
Hamnen významná lodiarska spoločnosť Kockums Industries, ktorá sa do prvej
polovice 20. storočia rozvinula na jednu z najväčších spoločností tohto
zamerania na svete a Malmö sa stalo výrazne priemyselne orientovaným
mestom.
V 20. storočí sa Malmö ďalej rozvíjalo – mesto sa stalo perlou
regiónu, no na druhej strane bola priemyselná časť veľkou ekologickou
záťažou pre celé mesto.
Navyše v 70. rokoch začali mať priemyselné podniky ekonomické problémy a
do polovice 90. rokov prišli desiatky tisíc obyvateľov o prácu. To
primälo samosprávu urobiť rad vážnych rozhodnutí, ktoré premenili
priemyselné mesto na dnešné postindustrálne mesto plné zelene a
príjemných obytných zón, orientujúce sa na vzdelanostnú ekonomiku a
biznis.
Celkový pohľad od juhozápadu. Štvrti dominuje slávna budova Turning Torso od Sanitaga Calatravu.
Dnes je Malmö s takmer 300-tisíc obyvateľmi tretím najväčším švédskym
mestom a je centrom najhustejšie obývaného regiónu Švédska Oresund. Mesto
je známe svojou kozmopolitnosťou a nízkym vekovým priemerom vďaka množstvu
študentov na miestnych univerzitách – až 50 % obyvateľov mladších ako
35 rokov.
Vďaka strategicky položenému prístavu, dobrej infraštruktúre,
ale aj naštartovaným zmenám v meste, smerujúcim k trvalo udržateľnému
rozvoju, je Malmö magnetom pre ekonomicky aktívnu vrstvu obyvateľstva a pre
biznis.
Mestu veľmi pomohlo aj prepojenie s dánskou Kodaňou mostom Oresund, ktorý
bol v roku 2000, keď bol otvorený, najdlhším kombinovaným mostom na svete.
Tento konštrukčne výnimočný most pre automobilovú a železničnú dopravu
ide v jednej časti pod hladinou mora a v mieste vynorenia sa nad vodu
stavitelia vybudovali umelý ostrov. Vďaka mostu sa tento dánsky a švédsky
región prepojili a vznikol tak jeden silný a ekonomicky atraktívny
škandinávsky región.
Mesto stavilo na kvalitnú sieť hromadnej dopravy využívajúcu
bioplyn, čo obyvateľom dáva možnosť dostať sa takmer všade bez auta, a
v súčasnosti sa pripravuje výstavba ďalších tratí.
Obnovilo sa centrum mesta, ktoré sa stalo vyhľadávanou turistickou
destináciou. V centre sa chodí takmer výlučne pešo a na bicykli, čomu sa
prispôsobuje riešenie povrchov ulíc a chodníkov aj prvky malej
architektúry. V meste sa postavili školy, zaujímavé obytné štvrte,
vysadilo sa množstvo parkov, vybudovali sa viaceré oblasti na kúpanie a
revitalizovali sa nábrežia. No najvýznamnejšími počinmi, ktorých význam
presahuje nielen úroveň mesta, ale aj Švédska, je revitalizácia štvrte
Augustenborg a vybudovanie Västra Hamnen, ktorého súčasťou je prvý
dostavaný obytný blok Bo01.
Na začiatku nového tisícročia sa vo Västra Hamnen začalo
s prvou etapou výstavby obytnej štvrte, ktorá sa nazýva Bo01. Leží na
západnej časti polostrova Västra Hamnen a je prvou časťou zástavby, ktorá
postupne pokračuje ďalej smerom na východ.
Podľa plánu tu má na 160 hektároch spolu vzniknúť bývanie a služby pre
3-tisíc obyvateľov, pričom charakter bývania, jeho určenie sociálnym či
vekovým skupinám, ale aj typy z hľadiska vlastníckych vzťahov sú
v záujme dosiahnutia diverzity zámerne veľmi široké. Bo01 je prvým
významným počinom, ktorý potvrdzuje, že Malmö sa vydalo na cestu trvalo
udržateľného rozvoja.
Štvrť Bo01 sa dokončila k termínu rovnomennej výstavy v roku 2001, ktorej cieľom bolo predstaviť energeticky sebestačné bývanie, ktoré má v porovnaní s bežnými obytnými časťami minimálne emisie. Koncept je založený na myšlienke trvalo udržateľného rozvoja, integrujúcej environmentálne, sociálne aj ekonomické atribúty, a jeho cieľom je ukázať medzinárodnej odbornej verejnosti, ako sa dá riešiť adaptácia pôvodne husto zastavaného priemyselného územia s vysokou mierou kontaminácie prostredia na príjemnú a energeticky sebestačnú obytnú štvrť.
Všetky nároky obytnej štvrte sú pokryté obnoviteľnými zdrojmi
energie, získanými priamo v tejto oblasti, pričom spotreba domácností bola
obmedzená na menej ako 105 kWh/m2 za rok.
Obyvatelia si môžu monitorovať spotrebu energie či vody, čo tiež
pozitívne ovplyvňuje ich postoj k šetreniu. Štvrť má 1 400 m2
tepelných solárnych a 120 m2 fotovoltických panelov, ale aj veternú
turbínu s výkonom 2 MW, umiestnenú 3 km od obytných budov. Táto sieť je
zároveň prepojená s mestskou elektrickou sieťou, čo umožňuje optimálnu
reguláciu a vzájomnú využiteľnosť energie. Samozrejmosťou je precízny
systém separácie odpadu, podzemný systém podtlakového zberu a maximálna
možná recyklácia odpadu.
V rámci tejto etapy vzniklo 800 bytov a apartmánov. Štvrť nie je výnimočná iba kvalitou vnútorných priestorov, ale najmä kvalitou urbanistického riešenia, dobrou architektúrou od svetovo známych architektov, alebo aj precíznym riešením verejných priestorov a malej architektúry.
(vľavo) Výtvarné dielo s využitím vody, ktorá pretekajúc cez vizuálne príťažlivý systém kanálikov vyteká až do mora (vpravo) Nábrežie lákajúce obyvateľov k oddychu pri vode a ku kúpaniu. Prístup k moru je aj tu osviežený pretekajúcimi pramienkami vody.
Vo Västra Hamnen sa vedľa seba nachádzajú obytné domy
pochádzajúce od viac ako dvoch desiatok svetovo známych
architektov.
Ostali sme príjemne prekvapení kultivovanou architektúrou a vzájomnou
ohľaduplnosťou jednotlivých domov – žiaden z nich sa nesnaží vynikať
na úkor svojich susedov a spolu tvoria jeden harmonický celok. Je to určite
spôsobené nielen úrovňou samotných návrhov, ale aj dobrého územného
plánu zóny, ktorý bol záväzný pre každého participujúceho
developera.
V pláne bol veľmi presne určený dizajnový manuál architektonického
riešenia jednotlivých blokov vrátane použitých materiálov a farebnosti,
ale aj energetického riešenia, ekológie a charakteru prislúchajúcich
verejných priestorov.
V územnom pláne zóny je určený aj spôsob vzájomného osadenia
jednotlivých objektov, ktorý je navrhnutý tak, aby sa minimalizovali tepelné
straty obvodovým plášťom budov a aby viacpodlažné budovy situované pri
nábreží vytvárali závetrie menším budovám vnútri
polostrova.
Na každej parcele bol určený pomerne vysoký koeficient zelene, ktorý sa
musel striktne dodržať, developeri museli vybudovať zelené strechy či
vertikálnu zeleň na fasádach. Rovnako sa už v územnom pláne určila aj
požadovaná schopnosť územia zadržiavať zrážkovú vodu a vypracoval sa
spoločný dômyselný systém na odvádzanie nadbytočnej dažďovej vody.
Tá prechádza kanálikmi popri budovách cez jazierka s trstinou schopnou
filtrovať nečistoty, cez zaujímavé výtvarne riešené plastiky
využívajúce pretekajúcu vodu, ktoré osviežujú verejné priestory, a
vyteká až do mora.
Početné parky, aleje, vodné plochy, kanály, lúky a oddychové zóny vytvárajú premyslenú a dobre prepojenú sieť zabezpečujúcu biodiverzitu územia – poskytujú napríklad dobré podmienky napríklad na hniezdiská netopierov či na pobyt motýľov. Aj takéto detaily sa vo Västra Hamnen riešia už pri územnom plánovaní v návrhu celkového riešenia štvrte.
Nábrežie Västra Hamnen sa stalo výnimočným verejným priestorom – promenádou s množstvom výtvarne zaujímavých prvkov – terás, chodníkov, mobilnej zelene, lavičiek, výtvarných diel, lávok, plató, svietidiel a fontán.
Pritom sa v oblasti s citom zachovalo a obnovilo niekoľko historicky a architektonicky zaujímavých pôvodných budov, ktoré dávajú štvrti neopakovateľnú atmosféru, pripomínajú nedávnu minulosť a podčiarkujú identitu územia.
(vľavo) Systém odvádzania dažďovej vody (vpravo) Parter Turning Torsa naznačuje, že budova nemá verejný charakter. Vstup je od okolia oddelený vodnou plochou s mostíkom
Štvrti dominuje veža Turning Torso od španielskeho architekta
Santiaga Calatravu.
Je akýmsi majákom, poznávacím znamením mesta. Nad nízkou okolitou
zástavbou sa vyníma svojou výškou 54 podlaží, ktoré sú postupne jemne
pootáčané tak, že najvyššie podlažie je v porovnaní s najnižším
otočené o 90 stupňov.
Na najvyšších dvoch podlažiach tejto obytnej veže sa nachádza
konferenčné centrum. Aj okolitý priestor tejto 190 metrov vysokej veže
naznačuje, že nie je určená občianskej vybavenosti a tým ani bežne
prístupná – parter sa nelíši od ostatných podlaží a okolo Turning
Torsa je plytká vodná plocha udržiavajúca odstup okolitých chodcov a cez
ňu vedie k vstupu len jeden subtílne pôsobiaci mostík.
Inspiring public spaces in the city’s new quarter Architects and critics are united in their admiration for Malmõ’s new residential area Västra Hamnen. It stands as a fascinating example of revitalization of an outdated industrial zone into residences with all the features of permanent sustainability. Apart from its outstanding architecture, energy efficiency, biodiversity and a well thought-out building concept, the public spaces resolution is also worthy of note – the coastline, pedestrian zones, exterior furnishings and accessories, works of art. Thanks to this, the new quarter, once a sad reminder of the bygone industrial stage of the city’s development, now provides its inhabitants with the pleasure of walking, relaxing, swimming or playing sports – Västra Hamnen has truly come back to life. Let’s get inspired!
Tento článok časopisu Urbanita si môžete prečítať v pôvodnej forme tu
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne