Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
16. 01. 2025, meniny má: Kristína
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Marián Marcinka
internet
14979
07. 02. 2011
Celkový počet hlasov: 1051
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Willem Jan Neutelings – jeden z popredných súčasných európskych architektov, Rotterdam
Pred päťtisíc rokmi vzniklo
v Mezopotámii prvé mesto. Pred tritisíc rokmi Gréci vymysleli pravidelnú
uličnú sieť a pred dvoma tisícmi rokmi Rímania postavili prvé bytové
domy. Keď počet obyvateľov v Ríme dosiahol jeden milión, museli začať
„skladať ľudí nad seba“. Pred stopäťdesiatimi rokmi pán Otis vynašiel
výťah. Odvtedy sme schopní stavať mrakodrapy. V rovnakej dobe Briti
vynašli podzemnú dráhu, čo umožnilo zdvojnásobiť kapacitu ulíc –
v podzemí. My ako architekti, inžinieri a projektanti sa môžeme stále
snažiť rozširovať svoje nástroje a zväčšovať objemy stavieb. Toto
zväčšovanie súčasne však znižuje kvalitu života.
Ľudia za posledných dvadsať rokov postavili viac stavieb ako za uplynulých
päť tisíc rokov. Možno očakávať, že v najbližších dvadsať rokoch sa
postaví viac budov ako v uplynulých dvadsiatich rokoch.
Čína začína stavať viac ako štyristo nových miest s vyše miliónom
obyvateľov, teda asi takých veľkých ako je Praha.
Richard Burdett – profesor urbanizmu, Londýn
V mestách ako napríklad Šanghaj
sa v posledných dvadsiatichpiatich rokoch zvýšil počet budov vyšších ako
osem poschodí zo stodvadsať na desať tisíc.
Množstvo dopravy produkované mestom je enormné. V Sao Paule ľudia kupujú
denne tisíc aut. To má spoločenské dopady. V Bangkoku napríklad ľudia
dávajú ráno do áut deti na cestu do školy o piatej hodine v pyžame aby
dospávali cestou, a tiež tam raňajkovali, keďže cesta trvá denne štyri
hodiny. Večerajú v aute na ceste domov… To má veľké dôsledky na vzťahy
v rodinách, medzi ľuďmi, medzi občanmi.
Londýn sa zväčšuje o 150 tisíc obyvateľov ročne. Väčšina z nich sa
narodila mimo Londýna.
Súčasný starosta Londýna zaviedol pred desiatimi rokmi poplatky za vjazd aut
do centra mesta, čo spôsobilo, že je tam o štvrtinu menej aut a
znečistenie kleslo o 22 percent.
Vo východnom Londýne žijú ľudia chudobnejší, menej vzdelaní a
s horším zdravotným stavom. Nedávna štúdia ukázala, že keď idete zo
západného do východného Londýna metrom „Jubilee Line“, tak s každou
zastávkou stratíte jeden rok predpokladanej dĺžky života. Keď sa narodí
človek na západe mesta dožije sa predpokladanej dĺžky života 78 rokov,
keď na východe Londýna, tak len 70 rokov. Sociálny nepomer je dramatický.
Medzi týmito dvoma časťami mesta vzniká areál olympijských hier v roku
2012. Je to príklad ako sa dá mesto projektovať, nielen spojením a
využitím voľného priestoru, ale aj spojením spoločenských vrstiev.
Možno sa všetci zhodneme na tom, že už nechceme tvoriť jednorozmerné
mestá, ktoré končia v exkluzivite. Čo nám ale teraz chýba – to je
komplexnosť jednoduchých mestských systémov a ich schopnosť absorbovať
rôzne úrovne zapojenia, ktoré prináša život. Tí, čo sa zapodievajú
mestami by sa nemali zriekať zodpovednosti robiť ich lepšími. Možno by sme
mali byť len viac nápadití ako ich urobiť komplexnejšími –
udržateľnejšími vo všetkých ich dimenziách.
Deyan Sudjic – riaditeľ múzea dizajnu v Londýne
Práve mestá sú nástrojom, ktorý
môže posunúť ľudí z dedín na cestu k vyššej úrovni života.
Neviem, či je to ľavicová alebo pravicová perspektíva, ktorá vidí
v urbanizácii len problém. Na oboch koncoch politického spektra by sme mohli
nájsť neustále podozrievanie voči mestu, možno dokonca až napätie medzi
mestami a národným štátom… Mestá sú, samozrejme, staršie ako národy,
sú to pravdepodobne prirodzenejšie formy spoločenského usporiadania.
Mesto – ako ho ja chápem a používam – je ako „jedálny lístok“, je
miestom, ktoré dáva ľuďom šancu byť tým, čím chcú byť. Niekomu sa to
darí výrazne lepšie, niekomu dobre, niekomu veľmi zle. Mesto dáva ľuďom
uniknúť z formálneho spoločenského prostredia vidieckeho sveta, ktorý
neponúka možnosti ani slobodu, kde nie je žiadúce byť odlišný alebo iný.
Dobré mesto to dokáže ponúknuť.
V roku 1900 malo len 16 miest na svete viac ako milión obyvateľov. Dnes je
takých viac ako štyristo. A nie je ich len viac, ale sú aj oveľa väčšie
ako kedykoľvek predtým.
Architekti a stavitelia miest vždy museli byť chorobní optimisti, ak nie
rovno „fantasti“. Politici majú zasa radi žeriavy, potrebujú riešenia na
jedno volebné obdobie a žeriavy im takéto riešenia prinesú. Výsledkom je
nepretržitý cyklus demolácií a rekonštrukcií ako náhrada za ucelenú
koncepciu riešenia hlbších a komplexnejších problémov mesta.
Úspešné mestá umožňujú ľuďom byť tým, čím chcú byť, neúspešné
mestá nútia ľudí byť tými, čo chcú ostatní. Úspešné mesto má ľahko
použiteľný systém dopravy, neúspešné mesto sa snaží zakázať autá.
Úspešné mesto má priestor nielen pre tie úplne zrejmé impulzy, ale má
byť otvorené aj tým neočakávaným a novým myšlienkám. Neúspešné mesto
je voči budúcnosti zadebnené.
Juhani Pallasmaa – architekt v slobodnom povolaní s vlastným architektonickým ateliérom, bývalý riaditeľ Múzea fínskej architektúry, Helsinky
Niektorá dnešná módna až
ohromujúca architektúra zvádza oko (Show Business – poznámka autora
článku), tvorí mýtus individuálnej kreativity, ale zriedkakedy prispieva
k jednote a významu prostredia, do ktorého je zasadená. A predsa, veľká
architektúra namiesto prezieravého a zahanbujúceho postoja voči svojim menej
cenným susedom – opačne – vždy zdokonaľuje kontext, v ktorom je
zasadená a všednému prostrediu pridáva na hodnote. Súhrnná kvalita a
ucelenosť prostredia majú často väčšiu hodnotu ako jednotlivé budovy
v prvom pláne. Primárnou zodpovednosťou architektúry je preto prispievať
k integrácii a harmonizácii krajiny, mesta či obce. Aj tie
najradikálnejšie, ale kvalitné architektonické diela vo svojom dôsledku
posilňujú kontinuitu a chápanie tradície, a tak dopĺňajú kultúrny a
kolektívny príbeh, namiesto toho aby ho rozbíjali. Pravá radikálnosť je
zakotvená v hlbokom porozumení a zmysle pre zodpovednosť.
Nemala by architektúra prispievať ku kultúre, rovnosti, ľudskej dôstojnosti
a optimizmu viac, ako sa podkladať účelom konzumu, obchodným, reklamným a
súkromným záujmom?
Fumihiko Maki – jeden z najvýznamnejších súčasných svetových architektov, držiteľ Pritzkerovej ceny, Zlatej medaily Medzinárodnej únie architektov, ceny Premium Imperiale a Ceny princa z Walesu, Tokio
V posledných časoch počúvame od niektorých mladých architektov, že v myšlienkach a projektoch Le Corbusiera alebo Miesa van der Roheho nie je nič, čo by ich mohlo zaujímať. Iste, byť avantgardným, asi u nich znamená odmietnuť minulosť. Avšak architektonická kultúra nie je raketová strela mieriaca do budúcnosti s avantgardou na špici. Kultúra architektúry by mohla byť skôr prirovnaná k pohybu vĺn na mori. Jednotlivé vlny o seba narážajú a stretávajú sa, daktoré zanikajú a iné sa spájajú v jednu mohutnú vlnu. Každý deň cítime, že sa stávame súčasťou vĺn, ktoré sa zrodili na začiatku 20. storočia.
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 68 | T: 0.702242
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne