Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
10. 12. 2024, meniny má: Radúz
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Andrea Bacová
19128
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Pokračovanie rozhovoru – Michal Burák s Andreou Bacovou pre časopis ARCH o architektúre, urbanizme, vile A a tiež o projekte UzemnePlany.sk
Považujete osvetu v architektúre za veľmi dôležitú súčasť
našej profesie, aby sa postupne vo vzťahu k verejnosti svojím spôsobom
rehabilitovala a zároveň dostávala vyššie na rebríčku uznania. Aby ľudia
nepoznali len televízne celebrity, ale aj autorov významných
stavieb.
Druhá strana mince je prirodzená forma reklamy – keď je niečo dobré,
jeho prezentácia slúži aj na to, aby to v budúcnosti prinieslo ďalšiu
podobnú možnosť.
Teda aj starať sa o vlastnú reklamu a komunikovať tak svoju
prácu voči širšej verejnosti beriete ako prirodzenú súčasť svojej
profesie?
Musí to byť, hoci u nás to nie je príliš rozšírené. Ateliéry vonku,
najmä tie veľké, majú svoje PR oddelenia, ktoré práve toto riešia.
Musia to riešiť, aby sa dostali k ďalším zákazkám.
A mimochodom, ako ste sa dostali do Phaidon
atlasu?
Bola to čistá náhoda, oslovilo nás vydavateľstvo Phaidon, aby sme im
poskytli nejaké naše práce. Na základe ich selekcie si vybrali Základnú
umeleckú školu v Smižanoch. Vôbec netušíme, či boli oslovené aj iné
ateliéry zo Slovenska.
Základná umelecká škola, Smižany – Cena Dušana Jurkoviča 2004
Za
školu v Smižanoch získal váš ateliér ešte v roku 2004 Cenu Dušana
Jurkoviča. Len prednedávnom bola vaša stavba Štátnej
vedeckej knižnice v Košiciach nominovaná na cenu CE.ZA.AR.
Ako hodnotíte účasť v takýchto súťažiach? Sú pre vás motivujúce,
alebo sú len príjemným potvrdením a satisfakciou za dobrú prácu vášho
ateliéru?
Určite to poteší. Počas procesu realizácie nejakého diela je množstvo
problémov, s ktorými sa stretávame, množstvo nepochopenia. Počiatočná
ilúzia, že sa podarí niečo pekné, sa postupne vytráca. Keď to ocenenie
príde, tak je to isté zadosťučinenie, že napriek problémom sa predsa len
podarilo stavbu udržať v istých mantineloch a že nenesie znaky totálnej
degradácie pôvodnej myšlienky.
Škola v Smižanoch je výnimočná už svojím zameraním. Je to
verejná stavba, ktorých je dodnes u nás ako šafranu. V tej dobe to bolo
veľmi osviežujúce a výnimočné, že ste získali ocenenie v tejto
oblasti.
Bolo to pre nás veľmi príjemné, nikto to nečakal. Bol to príbeh sám
o sebe, že na dedine niekoho vôbec napadlo čosi také postaviť (financoval
to súkromník). Teší nás, že dnes škola praská vo švíkoch. Je tak
navštevovaná, že nestíha.
Tak splnila svoj účel.
Áno, splnila. Máme už za sebou projekt jej dostavby. Už teraz ju navštevuje
takmer 500 žiakov. To je skoro ako vysoká škola.
To je naozaj úžasné – keď v tomto zabudnutom kúte Slovenska
vznikla architektúra s takýmto ušľachtilým poslaním. Vzdelávaniu detí
sa venuje predsa minimálna pozornosť aj tam, kde je peňazí podstatne viac.
Reakcie detí sú asi najlepším barometrom úspešnosti.
Určite škola vzbudila záujem, chodia tam deti z celého Spiša. Verím, že
dostavbu sa podarí čo najskôr zrealizovať, že na to získajú nejaké
peniaze. A snáď bude podobne úspešná!
Istotne aj súkromný investor má radosť, keď vidí, že objekt
funguje a že má reálne perspektívy rozvíjať sa ďalej. Ako funguje váš
ateliér? Pracujete zrejme vo väčšom tíme aj so svojím otcom Dušanom
Burákom. Čím všetkým a akým spektrom stavieb sa zaoberáte?AB:
Povedal by som, že sme skôr menší ateliér. Otec, ja, Marek Bakalár, nový
kolega Marek Dubiel a potom máme ešte staršieho (osemdesiatročného!) kolegu
pána Pažáka – špecialistu na siete. Okrem toho sa u nás podľa potreby
pravidelne vyskytnú študenti, praktikanti, ktorí jednoznačne oživujú
atmosféru.
Teda na jednej strane menší ateliér, ale na strane druhej máte za
sebou veľmi veľa projektov a realizácií.
Pri našom počte dosť nadčasujeme, aby sme boli aspoň virtuálne viacerí.
Čo sa náplne týka, je to tak, že čo príde, to riešime. Máme ale
šťastie na investorov, ktorí majú vkus, čiže občas sa podarí
zrealizovať niečo pekné. Každopádne nie sme v situácii, ako niektorí
kolegovia západnejšie od nás, ktorí robila veľké developerské projekty.
Riešime skôr problémy vidieka okolo Košíc, prípadne ďalej na východnom
Slovensku, sem-tam niečo v Košiciach, hoci takýchto zákazok je menej. Keď
sa nám dostane na stôl rodinný dom, tak pracujeme na ňom, keď škola, tak
projektujeme zase školu. Robíme tiež množstvo územných plánov.
Z toho vyplynula aj ďalšia vaša mediálna aktivita – založenie portálu o územných plánoch. Sú tam prezentované nielen vaše práce z tejto oblasti, ale je tam dobrý prehľad územno-plánovacej dokumentácie z celého Slovenska. Čo vás viedlo k tejto ďalšej verejno-prospešnej osvetovej činnosti? Samozrejme priamo to súvisí s množstvom územných plánov, ktoré spracúvame. Našou snahou je zastrešiť celé Slovensko. Spočiatku sa to zdalo nereálne. Zatiaľ je na portáli umiestnených približne 350 územných plánov a ich počet rastie. O jeho fungovanie a rast sa nepretržite stará občianske združenie UzemnePlany.sk. Cieľom je, aby občan, ktorý hľadá z tejto oblasti nejakú informáciu, tú informáciu aj našiel.
Leitmotív tohto projektu je teda opäť priblížiť sa občanovi,
resp. verejnosti?
Určite, lebo občan často ani netuší, čo to je územný plán. Nevie, na
čo slúži. Nevie, že sa počas spracovávania územného plánu môže
k nemu vyjadriť, že môže nejaké veci ovplyvniť. Chceme, aby sa tieto
informácie dostali k čo najväčšiemu počtu obyvateľov, preto je potrebné
túto oblasť medializovať a rozširovať. Informácia sa stratí, ak sa o nej
nebude hovoriť. Je to cesta, ktorou sme sa vybrali a tá cesta asi nemá
koniec. (smiech) Neustále v tomto smere musíme niečo riešiť, ale verím,
že to má význam. V súvislosti s týmto projektom sa k nám dostalo veľa
pozitívnej odozvy.
Terasová bytová zástavba Baránok, Košice
Osobitosť a individualizmus je v profesii architekta príznačným
javom. Každá zákazka má svoj špecifický príbeh, začiatok i koniec.
Niektoré začínajú a končia v krátkom čase, iné sa vyvíjajú dlhodobo.
Pri terasovej zástavbe Baránok ste v jednom štádiu odmietli pokračovať
ďalej. Bol tam nejaký principiálny dôvod alebo zásada, ktorú ste nechceli
porušiť?
Nie je to u nás naozaj bežné, že by sme zákazky odmietali. Toto však bola
„silná káva“. Predstavy investora už presiahli určitý rámec, ktorý
sme boli ochotní akceptovať. Bolo jasné, že naše názory sa nemôžu ani
v budúcnosti stretnúť. Tlačili nás, aby sme zvyšovali počet bytov
v území susediacom s mestskými lesmi – v košickom Čermeli – tak,
aby z toho vzniklo niečo obrovské. Chceli sme, aby to bolo nejakým spôsobom
prepojené s prírodou, aby to nekričalo, aby sa celkový objem zástavby
v kopci skôr stratil, no investor to nechcel akceptovať. Tlačil nás do
zdvojnásobenia počtu bytov, s čím sme nemohli súhlasiť.
Muselo to byť ale ťažké – odmietnuť veľkú
zákazku!
Každopádne je to za nami. Tú zákazku robí teraz niekto iný. Je na tom
smutné, že niekomu inému z našich vlastných radov to nevadilo. To, čo
chcel investor, tam nakoniec bude stáť. A či to bude mestotvorné? O tom
silne pochybujem.
Keďže ťažiskovo pôsobíte na východnom Slovensku, snažíte sa
nejakým spôsobom reflektovať jeho regionálne osobitosti? V ktorých vašich
stavbách je to prípadne najviac čitateľné? Pretože východné Slovensko
má naozaj svoje špecifiká, sú tam iní investori i iné podmienky –
v niečom možno lepšie, v niečom horšie. Ako ste povedali, veľké
zákazky nerobíte – to môže byť na niečo aj dobré, lebo sa môžete
potom sústrediť na iné detaily a iné súvislosti. Viete teda vo svojej
tvorbe reflektovať východniarske regionálne špecifikum?
Je dosť signifikantné, že tu nie je toľko peňazí ako inde. Musím však
povedať, že po prvoplánových osobitostiach veľmi nepátrame. Skôr
hľadáme to skryté, čo v danom prostredí už možno ani nie je. Keď sme
robili projekt vedeckej knižnice v Košiciach, multifunkčnú sálu, tak sme
videli osobitosť v tom, že tá pôvodná budova bola kedysi väznicou. Chceli
sme tam tento odkaz nejakým spôsobom zachovať. Preto sme to nazvali Klietka
poznania. Keď sme robili školu v Smižanoch, tak sme veľmi nepátrali po
smižianskych špecifikách, skôr sme si uvedomovali, že Spiš pred
stáročiami bol miestom, kde bolo veľa gotiky, žili tam Nemci, ktorí tam
priniesli výrazné stavby. Aj my sme teda chceli do Smižian priniesť niečo,
čo bude moderné v kontexte tej dediny. V tom možno bola osobitosť, že sme
trochu pátrali v minulosti.
Rešpektovanie prostredia teda skôr vidíte v tom, že
prispôsobíte mierku, hľadáte skryté vnútorné významy, ale nejdete do
formálnych výrazových prostriedkov, ktoré by jednoznačne navodzovali
čitateľnosť regiónu – nejakými prvoplánovými symbolmi.
Formalizmom sa snažíme vyhýbať.
Patríte teda k architektom, ktorí sa skôr priklonia k modernizmu
a aj v týchto regionálnych súvislostiach dokážu súdobými výrazovými
prostriedkami reflektovať dané prostredie a vytvoriť kultivovanú a modernú
architektúru.
Vždy sa snažíme nájsť vhodnú mierku. Aj keď navrhujeme novú
architektúru, ide nám o to, aby nepresahovala, povedzme, istý rámec
slušnosti.
Nechcete byt agresívni?
Určite nie – aspoň sa o to snažíme.
Vo vašej tvorbe sa pomerne často vyskytujú verejné stavby. Aká
budúcnosť, podľa vás, čaká tento v súčasnosti veľmi zanedbaný, spiaci
a u investorov veľmi málo preferovaný segment?
V oblasti verejných stavieb nás čaká boom domovov dôchodcov. Bývanie pre
seniorov je pre nás veľká výzva, keďže populácia starne a je potrebné
hľadať vhodné riešenia. Domovy dôchodcov, tak ako ich poznáme dnes,
predstavujú vyhnanstvo.
Domov dôchodcov Smižany
Aj sa touto témou nejako bližšie zaoberáte?
Máme za sebou tri alebo štyri projekty domovov dôchodcov, ale, žiaľ,
vyzerá to tak, že sa žiaden z nich nebude realizovať. Či už
z finančných, alebo iných dôvodov. Túto tému sme však v ateliéri
otvorili a cítim, že ju treba riešiť. Sú tam veľké možnosti, ako toto
prostredie skvalitniť a urobiť ho nie štandardným alebo dokonca
podštandardným, ale nadštandardným tak, aby človek dožil v kultúrnom
prostredí.
Včlenili ste nejakým spôsobom túto problematiku aj do vašich
početných územných plánov?
Zónami sa veľmi nezaoberáme, resp. len výnimočne. Skôr sa sústreďujeme
na verejné priestory – námestia, pešie zóny a podobne. Sú dediny, ktoré
potrebujú záchranu. Nesú znaky ťažkej degradácie – asi vďaka
predošlému obdobiu, ale ani súčasná doba tomu veľmi nepomáha. Je to
téma, ktorej sa treba venovať.
Z toho, čo ste povedali, mám pocit, že máte silné sociálne
cítenie a pozitívny vzťah k riešeniu verejných tém. Sami si definujete
zákazky, ktoré vyplývajú priamo z potrieb vášho regiónu. Že tam nie sú
domovy dôchodcov, že tam nie je zabezpečená vybavenosť malých sídiel –
to vás musí z pohľadu architekta veľmi iritovať a motivovať k takejto
osvetovej práci. Na východe je to viac vypuklé ako tu na západnom Slovensku.
Rozdiely sú markantné a zrejme vás priamo na tieto témy vyzývajú. Možno
povedať, že témy vyplývajú z týchto potrieb?
Asi áno. Súčasťou územného plánu sú prieskumy a rozbory jednotlivých
obcí. Výhodou tejto práce je, že spoznávame nepoznané a pritom vidíme,
v akom stave sa táktorá obec nachádza. Máme tak prehľad o situácii
v celom regióne a vieme zaujať stanovisko. Dnes, keď existujú eurofondy, to
je pre mnohé tieto maličké obce obrovská šanca čosi získať a pre svoju
obec niečo urobiť. K tomu potrebujú územný plán, aby vedeli, čo, kde a
ako. Prichádza s tým teda možnosť, že sa naozaj podarí postaviť obecný
úrad, alebo domov dôchodcov, alebo niečo iné, čo je potrebné.
Pomáhate na tejto komunálnej úrovni konkrétnou poradenskou
činnosťou, ako napríklad narábať s eurofondami, alebo to už nechávate na
iných?
Vždy sa obce snažíme nasmerovať, na koho sa v tomto obrátiť.
Takouto činnosťou robíte na východnom Slovensku priekopnícku
prácu. Veľmi záslužnú, keďže navyše sú tam pre architektov celkom iné
podmienky ako niekde inde.
Ďakujeme, hoci nie sme zase až takí svätí, ako by sa mohlo zdať.
(smiech)
Memoriál obetiam leteckého nešťastia, Hejce, Maďarsko
To viem, ale iste to nie je jednoduché…
Chcel by som zažiť dobu, keď aj u nás bude tak dobre, že budeme stavať
kultúrne centrá, múzeá atď., ale toho sa asi nedočkáme.
Prečo? Však tam máte Múzeum Andyho Warhola – možno aj to sa
bude rozširovať. (smiech) Keby vám niekto ponúkol do Bratislavy
zákazku – nejaký veľký developerský projekt – zobrali by ste
ju?
Ak by išlo o zaujímavú zákazku, prečo nie! Sme otvorení každej zákazke.
Samozrejme, pokiaľ to nepresiahne mantinely normálnosti.
A ktoré témy patria medzi vaše obľúbené?
Zaujímajú ma témy, ktoré istým spôsobom presahujú rámec každodennej architektúry a pri tvorbe prinášajú nejaké mimoriadne zážitky. Zážitky z poznania seba. Pri sakrálnej,resp. pamätníkovej architektúre sa môžem v podstatedotýkať smrti, ak to tak môžem povedať. Človek pri takejto tvorbe spoznáva viac sám seba, otázky večnosti, nekonečnosti. Všetko ostatné je pominuteľné.
Asi je naozaj treba viac pestovať a starať sa o duchovno, rozmer,
ktorý nám v tomto svete trochu uniká. Nemáme na to čas.
Verím, že sa otvoria oči tam, kde sa majú. (smiech)
Bratislava – Košice, júl 2010
Vila A, Kostoľany nad Hornádom (s D. Burákom);
Vila Silvia, Košice-Barca (s D. Burákom);
Vila H, Košice (s D. Burákom);
Vila Spiš, Spišská Nová Ves (s D. Burákom a M.
Bakalárom);
Základná umelecká škola Smižany (s D. Burákom
v spolupráci s C. Reiskupom);
Vedecká knižnica Košice (s D. Burákom a M. Bakalárom);
Administratívna budova Energo control, Košice (s D. Burákom
a M. Bakalárom);
Železničná polícia Čierna nad Tisou (s D. Burákom);
Domov dôchodcov Spišská Nová Ves (s D. Burákom a M.
Bakalárom),
Vojenský cintorín Bodružal (v spolupráci s P. Valachom a
D. Burákom)
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne