Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
19. 01. 2025, meniny má: Drahomíra, Mário
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Ing. arch. Martina Jakušová
20414
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Realizácie Francúzsky prezident Nicolas Sarkozy vyzval desať francúzskych i zahraničných architekonických tímov na riešenie Veľkého Paríža, obrovskej mestskej aglomerácie s rozlohou takmer 15 miliónov metrov štvorcových, ktorá sa vytvorila okolo hlavného mesta tak, aby vznikla moderná metropola v súlade s Kjótskym protokolom.
Grand Paris
Francúzsky prezident Nicolas Sarkozy vyzval desať francúzskych
i zahraničných architekonických tímov na riešenie Veľkého Paríža,
obrovskej mestskej aglomerácie s rozlohou takmer 15 miliónov metrov
štvorcových, ktorá sa vytvorila okolo hlavného mesta tak, aby vznikla
moderná metropola v súlade s Kjótskym protokolom. V súčasnosti žije už
50 % ľudí v takýchto mestských aglomeráciách, a tak je nájdenie
optimálneho riešenia horúcou potrebou súčasnej spoločnosti.
V súťaži uspel medzinárodný interdisciplinárny tím so špecialistami
z oblasti územného plánovania, teórie a dejín stavby mesta, filozofie,
architektúry, ekológie, klimatických zmien, dopravy a sociológie pod
vedením ateliéru LIN. Tím spolupracoval s výskumnými inštitútmi MIT
v Bostone, Oldenburskou univerzitou a Technickou univerzitou v Berlíne.
Orbitálny systém BRT, Grand Paris © Fabio Casiroli, Systematica
+ LIN
„Vytvorili sme multidisciplinárny tím, v ktorom sme pracovali celých
deväť mesiacov na tom, aby neboli predmestia len akýmsi šedivým prílepkom
veľkolepého centra mesta, ale kvalitným miestom na život. Tomu predchádzal
výskum a vytvorenie mentálnych máp.
Zaujímavým zistením bolo, že Parížanmi sa cítia len tí obyvatelia,
ktorí žijú v centre mesta (2 milióny ľudí). Pre nás bolo výzvou
dosiahnuť to, aby sa Parížanmi cítilo aj ostatných 10 miliónov ľudí
žijúcich v ostatných častiach metropoly. To vyžaduje vytvoriť
významnejšie centrá aj v týchto oblastiach tak, aby vznikla zdravá
polycentrická štruktúra. Projekt Grand Paris nie je projektom ex nihilo, ale
projektom v už existujúcej urbánnej štruktúre. Hľadali sme iný model
hustoty osídlenia tak, aby aj ľudia žijúci v husto obývaných častiach
mali nablízku prírodné prostredie. Aglomerácia je charakteristická nielen
oblasťami s vysokou hustotou, ale aj oblasťami pavilónového bývania
s nízkou hustotou, v ktorých v súčasnosti chýba možnosť hromadnej
dopravy. Významnou súčasťou úlohy je vyriešiť vzťah mesta a
prírody – mesto musí obsahovať prírodu,“ hovorí k východiskám
projektu Finn Geipel a pokračuje: „Pracovali sme s polaritou, ktorá sa
vytvára okolo zárodkov mestských či prírodných centier. Na miestach
s nižšou hustotou osídlenia by mohli vznikať tzv. ľahké mestá, ktoré by
mohli byť ideálnym protipólom k tým ,hustým´, intenzívne využívaným,
a vytvárať ,zelené pľúca´ aglomerácie.
Dôležitým aspektom mesta je dostupnosť. V súčasnosti sa všetko
sústreďuje na Paríž, pričom periférne mestá nie sú prepojené.
Riešením je vytvoriť sieť, čím sa odľahčí doprava na ťahoch do centra
Paríža, ale aj umožniť cestovať verejnou alebo poloverejnou hromadnou
dopravou s použitím nových ekologických a rýchlych dopravných
prostriedkov, a nielen osobnými automobilmi.
Transformácia hustej dopravnej infraštruktúry na zelené koridory
integrovanej mobility © LIN
Transformácia podmorskej základne v Saint-Nazair
Transformácia podmorskej základne Alvéole s bunkrami pre ponorky v meste
Saint-Nazair vo Francúzsku bola projektom takmer neuskutočniteľným.
Saint-Nazair je mesto na brehu Atlantiku pri ústí rieky Loire. Kolos
podmorskej základne oddeľuje mesto od prístavu a predstavuje takmer
nepredstaviteľnú bariéru. Je 300 metrov dlhý, siaha pod hladinu mora 120 a
nad hladinu vyčnieva 20 metrov. Základňu postavila nemecká armáda presne
na mieste bývalého prístavu lodí plaviacich sa medzi Francúzskom a Južnou
Amerikou, ktorý bol v tom čase centrom mesta.
Nemeckej armáde sa toto územie hodilo najmä polohou a rozmermi, a tak si
mesto muselo centrum vybudovať inde. Počas vojny bolo mesto na 90 %
zničené, kolos podmorskej základne však ostal bez ujmy. Betónová strešná
konštrukcia meria 8 metrov, obrovská masa betónu základne vytvára
v objekte vlastnú mikroklímu, ktorá je v porovnaní s ročnými obdobiami
posunutá o štyri mesiace.
Primátor vypísal v roku 2003 súťaž na premenu tejto základne na
centrum mesta s dôrazom na kultúru a cestovný ruch a v konkurencii mnohých
ateliérov vyhralo práve štúdio LIN. „Bolo to pre nás prekvapením,
keïže sme boli nemecký tím, aj keď s prepojením na tvorbu
o Francúzsku,“ opisuje okolnosti vzniku projektu Finn Geipel. „Aj
odstrániť tento kolos by bolo veľkou úlohou, keby sa to však podarilo,
stratilo by Saint-Nazaire časť svojej identity. Preto som sa rozhodol
postupovať inak.
Pokúsil som sa – podobne, ako sa to robí v ázijských bojových
umeniach–premeniť toto negatívum mesta v jeho prospech a ťažiť zo
samotnej povahy priestoru. K hmote základne sme pristupovali ako ku
kameňolomu, z ktorého si berieme, čo potrebujeme – aj so všetkými
priestorovými paralelami, ako sú terasy, dutiny, nerovnosti a podobne.
Použili sme koncept do seba navzájom poskladaných ,škatuliek
s minimalizovanými prepojeniami na osvetlenie a priechody. Z konštrukčnej
stránky sme sa inšpirovali technikou výstavby dokov – využili sme
obrovské oceľové nosníky, ktoré sme dali vyrobiť v dokoch Saint-Nazair.
Z estetického, technického aj akustického hľadiska sme vždy pracovali so
samotnou povahou betónu, nesnažili sme sa ho skrášliť či obaliť niečím
iným,“ vysvetľuje F. Geipel. Ústredným priestorom, ktorý priťahuje
množstvo návštevníkov, je centrum súčasnej hudby s koncertnými
priestormi a nahrávacím štúdiom. ďalšou sálou je 100 metrov dlhá a
dvadsať metrov široká divadelná sála, pod ktorou je odkrývateľná
vodná nádrž.
Pohľad z vtáčej perspektívy na Alvéole, bývalú ponorkovú základňu
v Saint-Nazaire po konverzii © Adrian König
Verejná pasáž – pohľad do Alvéole 12, Saint-Nazaire ©
Jan-Oliver Kunze
Ťaživú atmosféru priestorov často bez denného osvetlenia autori eliminovali presklenými výrezmi do betónu na bočných stenách a kupolou na streche, ktorá bola pôvodne osadená na radari berlínskeho letiska Tempo. Táto len 16 metrov veľká konštrukcia sa stala nielen miestom tvorivých stretnutí a happeningov, ale postupne aj symbolom celého mesta. V priestoroch autori často ponechali niektoré pôvodné technické zariadenia (napríklad posuvný koľajnicový dopravník), ktoré dotvárajú atmosféru miesta. Voda obmýva a postupne rozkladá betón, na mnohých miestach presakuje a na iných vyteká, betónová konštrukcia nie je z dlhodobejšieho hľadiska udržateľná, a tak sa aj projekt kultúrneho centra bude musieť postupne prispôsobovať meniacim sa technickým podmienkam konštrukcie. „Tento projekt je proces. My sme naším vstupom len iniciovali ďalšie impulzy na využitie zvyšných 80 % priestoru podmorskej základne,“ skromne uzatvára Finn Geipel.
Celkový pôdorys bunkra pozostáva zo 14 častí – alveol (dutín)
© LIN
Pozdĺžny rez cez Alvéole 14 © LIN
Cité du Design v Saint-Etienne
Cité du Design vo francúzskom meste Saint-Etienne je prestavbou bývalej továrne so zbrojárskou výrobou z konca 19. storočia na centrum dizajnu, v ktorom sa nachádzajú komplexne vybavené priestory na prezentáciu dizajnu.
Saint-Etienne patrilo k najvýznamnejším priemyselným mestám Francúzska. Po zastavení výroby priemyselných prevádzok sa mesto muselo preorientovať na iné druhy činností. Po zbrojárskej výrobe tu ostalo ťaživo pôsobiacich 12 hektárov priestorov ako vystrihnutých z Tarkovského filmu Stalker. Revitalizáciu tohto územia inicioval dnes už bývalý primátor mesta Saint-Etienne Michel Thioliere.
„Cité du Design neexistuje,“ začína s definíciou svojho konceptu trošku kontroverzne Finn Geipel a dodáva: „Skôr sa dá o ňom povedať, že sa neustále tvorí. Nedá sa opísať ako dostavaný komplex budov, skôr ako prelínanie a infiltrácia rôznych priestorov s rozličnými funkciami. Takto koncipovaný priestor dokáže flexibilnejšie reagovať na budúce požiadavky.“
Medzi areálom zbrojárne a bulvárom lemovaným parkom, ktorý prechádza
celým mestom, je vytvorený priestor autormi nazývaný Platina, tvoriaci
prechod medzi pôvodným komplexom budov a verejným priestorom. Táto
200 metrov dlhá a 30 metrov široká hala bez jediného stĺpu vnútri je
definovaná svojou „pokožkou“, 50 cm hrubou obvodovou konštrukciou,
ktorá sa neustále prispôsobuje vonkajším aj vnútorným okolnostiam.
Platina nemá hlavný vstup, ale 42 otvorov, ktoré sa dajú odkrývať
v závislosti od aktivít, ktoré sa v objekte odohrávajú, a podobne
v objekte fungujú aj mobilné priečky. Obvodový plášť efektívne
hospodári s energiou a tak je tento objekt energeticky úplne sebestačný.
Na Platine sú fotovoltické články, ale na určitých častiach momentálne
experimentálne prebieha fotosyntéza, čo je v porovnaní s fotovoltikou
v princípe celkom odlišný proces. Pri fotosyntéze nie je potrebné, aby
bolo slnečné počasie, prebieha aj pri zamračenom počasí. Okrem toho
v spolupráci s kanadským tímov navrhli na Platine vrstvu, ktorá
zabezpečuje klimatizáciu. V prepojení so susedným parkom stojí skleník,
v blízkosti je amfiteáter pre 250 ľudí, v areáli sa nachádza i
„matériotéka“, v ktorej sú vystavené a popísané zaujímavé
súčasné materiály používané v dizajne. Pri vstupe je vyhliadková veža,
ktorá tvorí kontrast s horizontálnou hmotou hlavného priestoru a zároveň
aj akýsi akcent priťahujúci pozornosť návštevníkov mesta. Z veže sa dá
pozorovať dianie v hlavnom priestore.
Vyhliadková veža vo vstupnej časti Cité du Design © François
Maisonnasse
Výstavný priestor B © Jan-Oliver Kunze
Finn Geipel sa narodil v roku 1958 v Stuttgarte, kde aj absolvoval štúdium architektúry. Ešte počas štúdia založil spolu s Berndom Hogem a Jochenom Hungerom stuttgartské štúdio Labfac, ktorého pôsobnosť rozšírili v roku 1987 spolu s Nicolasom Michelinom aj v Paríži. V roku 1999 získal striebornú medailu Prix Dejean na Académie d’Architecture v Paríži. Na prelome tisícročí sa stal hosťujúcim profesorom Columbia University v New Yorku. Od roku 2000 je vedúcim výskumného inštitútu LIA (Laboratory for Integrative Architecture) na Technickej univerzite v Berlíne, v ktorom sa zaoberá projektmi Tempo, Atlas Actif, interaktívnym atlasom priemyselného dedičstva regiónu Saint-Etienne, ale aj biodiverzitou a efemérnou architektúrou. O rok neskôr založil v Berlíne a v Paríži spolu s manželkou Giuliou Andi, pôvodom talianskou dizajnérkou a architektkou, architektonické štúdio LIN, v ktorom úspešne pracujú dodnes. V súčasnosti pracuje v rámci projektu Grand Paris na urbanistickej štúdii východnej časti Seine St. Denis (40 km2) a na návrhu štyroch staníc metra.
Realizované projekty:
2009 – Cité du Design, konverzia bývalej zbrojárskej továrne,
Saint-Etienne
2007 – Alvéole 14, konverzia bývalého prístavu ponoriek, Saint-Nazaire
2005 – 2006 – inštalácia Syn Chron, Berlín, Yamaguchi-City
2004 – Kleyer House, Oldenbourg
2004 – Halle E open platform, Hamburg
2004 – Densité ± 0, Paríž
2003 – výstavný pavilón de l’Arsenal, Paríž
1999 – Cornouaille Théâtre, Quimper, Francúzsko
Urbanistické projekty:
2008 – 2009 – Grand Paris Métropole Douce
2008 – 2009 – Seine Aval, urbanistická štúdia, Mantes-la-Jolie,
Francúzsko
2007 – letisková biznis zóna, Coeur d’Orly, Paríž
2006 – 2007 – Atlas Actif Štefanských údolí, Saint-Etienne
2001 – 2003 – Severo-západný Arc Plan, Thessaloniky
2001 – Bassin Via Flaminia, Rím
2001 – 2003 – Centrálne železničné plochy, Mníchov
„Finn Geipel belongs among France’s significant architecture personalities, someone who has been engaged in many projects both home and abroad, and is the head of the LIA (Laboratory for Integrative Architecture) research institute at the Technical University in Berlin,” was the introduction given by Bratislava’s Chief Architect, Štefan Šlachta at a lecture from the cycle, City in Motion. An originally German architect, the Paris-based Finn Geipel has overseen the unfolding of the wide-scale urbanism project Grand Paris. Of his work, he states that it encompasses three basic aspects – borderlessness in time, boundlessness in space, and diversity.
Tento článok časopisu Urbanita si môžete prečítať v pôvodnej forme tu
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne