Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
06. 12. 2024, meniny má: Mikuláš
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Martina Jakušová
23153
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Európske mestá patria chodcom a cyklistom. Automobilová doprava sa postupne premiestňuje do okrajovejších častí, posilňuje a skvalitňuje sa hromadná doprava, verejné priestory sa riešia tak, aby boli pre chodcov a cyklistov čo najpriateľskejšie. Jedného dňa sme sa vybrali na prechádzku Bratislavou s fotoaparátom na krku. Po vytlčených chodníkoch sme sa predierali haldami parkujúcich áut a iných fyzických bariér a fotili niektoré z nespočetného množstva prešľapov riešenia verejného priestoru. Žiaľ, na chodcov sa často nemyslí. Nemôžeme sa čudovať, že aj tých pár nadšencov, ktorí chcú niekam ísť peši, to po čase vzdá a sadne do svojich áut. Akí sme, tak staviame. Ako staviame, takí sme. A je hlavne na staviteľovi, aby tento bludný kruh preťal dobrým dielom, ktoré svojou časťou prispeje k tomu, aby boli naše mestá príjemným miestom na život.
Pomerne nová budova Centra vedecko-technických informácií na Patrónke so zaujímavo riešenými vstupmi do budovu cez dva elegantné mostíky. Architekt zjavne myslel na širšie vzťahy a riešenie bezprostredného okolia a navrhol aj bočný chodník vedúci k zadnému vchodu do budovy, podzemnej garáži a ďalším budovám. No ako to už býva, architekt mieni, niekto iný mení, a tak je chodník prerušený tesne pred pripojením na chodník Lamačskej cesty. Samozrejme, chodci si chýbajúci kúsok chodníka prešľapali cez trávu, a tak snaživý správca nasadil na mieste spojenia tuje, cez ktoré sa chodci predierajú. Načo existuje chodník, ktorý nikam nevedie? Prečo nie je cesta tam, kde je vôľa? Ako to, že človeka neuráža, že sa musí predierať cez kríčky? Čo všetko to o nás hovorí?
Most Apollo, víťaz súťaže Stavba roka 2006, ale aj jediné neamerické
dielo ocenené v tom roku OPAL Awards, ktorú za najlepšiu stavbu sveta
udeľuje Americká spoločnosť pre technické inžinierstvo. Technickú a
vizuálnu krásu tomuto mostu uprieť nemožno. Skúsme sa však na most
pozrieť z hľadiska bežného užívateľa – chodca, ktorý sa chce mostom
prejsť ponad Dunaj na druhú stranu. Príde k schodisku, výťahu a rampe, kde
má na výber, kadiaľ sa vybrať. Väčšina chodcov si vyberie schody alebo
výťahy. Ako zistíme, výťahy – a zjavne už dlho – nefungujú, čo nie
je voči ľuďom s obmedzenou schopnosťou pohybu práve korektné. A tak sa
vyberieme po schodoch. Prejdeme popri autobusovej zastávke a pokračujeme
ďalej chodníkom, ktorý sa po chvíľke jednoducho skončí. Za reťazami a
zábradliami zabezpečeným predelom vidíme iný chodník, ktorý zjavne
pokračuje aj ďalej. A tak nám neostáva nič iné, iba sa po schodoch
vrátiť opäť na miesto, kde sme začínali, a vydať sa poslednou možnosťou
vstupu na most – rampou. Tá už viedla k chodníku prechádzajúcemu celým
mostom.
„Zabavili“ sme sa motaním na jednom mieste dobrých 20 minút, kým sme
našli cestu na most a predpokladáme, že ani ostatných návštevníkov
takéto blúdenie nijako neteší.
(vľavo) Tri možnosti, ktoré sa naskytnú chodcovi, ktorý chce prejsť
mostom – výťah, schody a rampa. Značky nenaznačujú, že by niektorá
z možností viedla inam ako tie ostatné.
(vpravo) Chodník medzi autobusovou zastávkou a chodník vedúci na druhú
stranu Dunaja sú takto oddelené.
(vľavo) Jediné miesto, kde sa oba chodníky približujú, je dôkladne
prehradené.
(vpravo) Výťahy zjavne už dlho nefungujú. Cestujúcim MHD nie je
umožnený bezbariérový prístup k zástavke. K nej vedú iba
schody.
Foto: B. Kováč
Rekonštrukcia Zimného štadióna Ondreja Nepelu v Bratislave. Aj keď mesto Bratislava, ktoré je investorom dostavby štadióna, používa pojem „rekonštrukcia“, vhodnejším názvom by skôr bola dostavba – obstavaný priestor nového štadióna výrazne presahuje priestor pôvodnej budovy a zasahuje ďaleko za uličnú čiaru Trnavskej ulice. Kým obytné domy tiahnuce sa od Trnavského mýta až k štadiónu držia od ulice príjemný odstup a vytvárajú priestor na zeleň, nafúknutá hmota nového zimného štadióna sa nakláòa takmer nad vozovku. Štadión, ktorý má slúžiť ako miesto konania MS 2011 v ľadovom hokeji, by možno mal síce pútať pozornosť, ale skôr pozitívnym a určite ohľaduplnejším spôsobom.
(vľavo) Celkový pohľad na „rekonštrukciu“ Zimného štadióna
Ondreja Nepelu v Bratislave. Pri pozornejšom pohľade možno vidieť pôvodnú
obvodovú betónovú konštrukciu a rozpoznať mieru obstavania novou nosnou
oceľovou konštrukciou štadióna.
(vpravo) „Zlomená“ uličná čiara Odbojárskej ulice napovie
o ohľaduplnosti tejto budovy i našej spoločnosti návštevníkom celého
sveta viac, ako by sme chceli.
Iná budova, iná dlažba. Tento chodník nerealizovalo mesto, ale
stavebníci priľahlých budov. „Pestrosť“ dlažby je dôsledkom toho, že
investori nie sú pri svojej činnosti koordinovaní. Kto iný, ak nie mesto,
má držať patronát nad dizajnom dlažby? Investora nemusí trápiť, akú
dlažbu použije, ak nie je vedený ku konkrétnemu riešeniu.
Urban public spaces which disappoint European cities belong to the pedestrian and the cyclist. Vehicular traffic is being progressively shunted to the outskirts, mass transit is being upgraded, and public spaces designed to be most comfortable for non-motored locomotion. One day we decided for a walk through Bratislava with cameras around our necks. We walked over pockmarked pavements, around parked and parking cars and other physical barriers, all the while photographing the numerous glitches in the designing of public areas. It would seem they didn’t take the pedestrian into consideration very much at all – no wonder, since those few enthusiasts who set out to go somewhere on foot eventually gave up and got back into their cars. As we are, so do we build. As we build, so we become. And it’s mainly up to the builder to break this vicious circle through good work which will contribute its part to making our cities pleasant places to live in.
Tento článok časopisu Urbanita si môžete prečítať v pôvodnej forme tu
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne