Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
01. 12. 2024, meniny má: Edmund
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Matúš Choma
archív redakcia
Vydavateľstvo EuroStav, s.r.o.
17203
14. 11. 2011
Celkový počet hlasov: 899
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Rozvoj nákupných centier sa v období pred krízou tešil rovnakému úspechu ako iné segmenty realitného trhu. Ekonomický útlm však priniesol jeho zabrzdenie a navyše odhalil viaceré úskalia, s ktorými developeri v čase boomu nepočítali. V súčasnosti má Slovensko pomerne veľké zastúpenie shopping centier, pričom v prípade niektorých krajských miest, ako napríklad Bratislava a Žilina, môžeme dokonca hovoriť o nasýtenosti trhu.
Jedným z najviac skloňovaných aspektov, a to nielen v prípade shopping centier, je veľkosť novo budovaných projektov. Ak si v prípade retailového developmentu položíme otázku, či nasledujúce roky budú priať menším nákupným schémam, môžeme odpovedať kladne aj záporne. Na jednej strane je stále priestor na vznik nových nákupných galérií v lokalitách, ktoré poskytujú reálny dopyt po takejto výstavbe.
Pri rozvoji ďalších projektov sú vedúcim faktorom pozemky alebo objekty ktoré investori nakúpili ešte pred krízou a ktoré investori potrebujú zhodnotiť. Úmerne tomu by mali developeri uprednostniť menšie koncepty so zdravým mixom nájomcov (nie však menej ako 10 000 m2, resp. menej ako 45 prevádzok, pretože v opačnom prípade by riskovali vážne problémy).
Na druhej strane však na scénu prišli a naďalej prichádzajú tzv. retail parky, ktoré predstavujú ideálny typ projektov pre menšie lokality a zároveň pre maloobchodných predajcov s nízkym rozpočtom. Trend vzniku takýchto objektov sa prejavuje predovšetkým v ostatných 12 až 14 mesiacoch. Retail parky sú v porovnaní so shopping centrami oveľa menšie a ich plocha zväčša nepresahuje 10 000 m2. Takéto schémy vznikli, alebo sú vo výstavbe napríklad v Dolnom Kubíne, Dubnici nad Váhom, Prešove, Bardejove, Rožňave, Michalovciach, Banskej Bystrici, Lučenci či Rimavskej Sobote. V Liptovskom Mikuláši v minulom roku otvorili projekt, ktorý predstavuje typologický hybrid retail parku a tradičného nákupného centra.
Pre samotné retail parky sú charakteristické samostatné vstupy, vyznačujú sa tiež tým, že nemajú spoločné prevádzkové priestory a sú jednoduchšie aj z konštrukčného hľadiska. To sa, samozrejme, zohľadňuje aj vo výške nájmu a prevádzkových nákladoch. Nájomné sa pohybuje v rozmedzí 8 až 10 eur/m2/mesiac, spoločné prevádzkové náklady sa rovnajú približne 1 až 1,50 eur/m2/mesiac a spoločné marketingové náklady sú takmer zanedbateľné alebo žiadne. V porovnaní s retail parkami sa v obchodných centrách kladie väčší dôraz na dizajn jednotlivých prevádzok. Najčastejšími klientmi retailparkov sú preto skôr nízkonákladové obchodné siete, ktoré nedokážu v klasických nákupných centrách konkurovať veľkým značkám nielen z hľadiska financií, ale aj marketingovým konceptom na veľmi vysokej úrovni.
Vo vyhliadkach do budúcnosti zostávajú otázni aj investori, ktorí majú k dispozícii pozemky, pôvodne určené na budovanie ďalších shopping galérií. S príchodom krízy však od svojich zámerov upustili.
V súčasnosti, kedy dochádza k opätovnému oživovaniu trhu, niektorí z nich znova uvažujú o realizácii svojich prvotných plánov. Zostáva teda sledovať, koľkí z nich sa pustia do svojich projektov s rovnakým nasadením, s akým štartovali svoj development pred krízou, a koľkí budú uvažovať o prepracovaní svojho biznis plánu bez ohľadu na pôvodné zámery.
Výkričníkom pre nich môžu byť centrá, ktoré v súčasnosti bojujú o prežitie. Ich problémy vyplývajú na prvom mieste zo zlého nastavenia v čase prípravy projektu, ktorá často ustupovala pretlaku peňazí pred racionálnym zhodnotením investície. Základným východiskom bola veľkosť pozemku a možnosti, ako zastavať plochu, či ako prefinancovať celý projekt. Koncepty sa zvyčajne pripravovali emocionálne, a nie podľa skutočného dopytu zo strany koncových spotrebiteľov. Výsledkom sú prázdne nájomné jednotky, vyľudnené galérie a bezmocnosť pritiahnuť zákazníkov a nové značky.
Aj keď na Slovensku ešte ani jedno nákupné centrum neuzavrelo kapitolu svojej existencie, prípady dožívajúcich alebo skrachovaných shopping galérií popisuje napríklad americká stránka Deadmalls.com. Šťastnejšie projekty sa prerobili na kancelárie či hotely, iné úplne schátrali.
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 66 | T: 0.440670
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne