Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
01. 12. 2024, meniny má: Edmund
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Ing. Michal Maťaš, CSc.
20685
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Stavebníctvo tvorí vo vyspelých ekonomikách významný podiel na HDP. Súčasne je indikátorom jednotlivých fáz ekonomického cyklu. Keď podiel stavebníctva na HDP klesá, je to prejavom začínajúcej krízy, keď začne rásť, je to jeden z prvých signálov oživenia. V tomto zmysle má zadávanie zmlúv na stavebné práce významné postavenie v stavebnej výrobe a zásadne sa delí na súkromné obstarávanie a verejné obstarávanie.
Niekoľko poznámok na úvod
Súkromné obstarávanie stavebných prác sa riadi vnútornými predpismi
alebo zvyklosťami investora a verejne nie je známych veľa modelov.
O súkromnom obstarávaní hovoríme vtedy, ak sa stavebné práce hradia
výhradne zo súkromných finančných prostriedkov a vtedy, ak podiel
nenávratného finančného príspevku (dotácie) nepresiahne 50 % investičnej
hodnoty projektu. V každom štáte je obvykle známy jeden model súkromného
obstarávania, napr. v Slovenskej republike je to obchodná verejná súťaž
podľa § 281 až § 288 zákona č. 513/1991 Zb. v znení neskorších
predpisov (Obchodný zákonník). Významní investori, napr. obchodné reťazce
alebo finančné skupiny, majú svoje obstarávateľské modely (zadávanie
zákaziek na stavebné práce) chránené ako firemné know-how.
Verejné obstarávanie sa riadi zákonmi alebo smernicami medzinárodných
organizácií (Svetová banka, OSN, NATO a pod.) a medzinárodnými zmluvami,
medzi ktorými má dominantné postavenie zmluva GPA (Government Procurement
Agreement) uzatvorená signatárskymi štátmi WTO. Vznikla ako požiadavka na
elimináciu verejného obstarávania ako technickej prekážky medzinárodného
obchodu. V krajinách EÚ sa podiel verejného obstarávania na štátnom
rozpočte odhaduje na 2 – 5 % z HDP v závislosti od ekonomickej
výkonnosti krajiny. Stavebné práce z toho tvoria okolo 60 – 70 %.
Z histórie
Prvé zmienky o verejne známych pravidlách zadávania zákaziek na
stavebné práce sú známe od roku 1535 vo francúzskom stavebnom poriadku.
Majú skôr charakter zadávania koncesných zmlúv (výstavby
verejnoprospešných stavieb zo súkromných finančných prostriedkov). Na
území dnešného Nemecka sa verejnou súťažou zadávali verejné zákazky
už v roku 1542 a osobitne v Prusku bolo ich zadávanie uzákonené v roku
1885. Rakúsko prijalo nariadenie číslo 61/1909 r. z., o zadávaní
štátnych dodávok a prác, ktoré nadobudlo účinnosť 1. januára 1910.
Na území dnešnej Slovenskej republiky sa princípy verejného obstarávania
po prvý raz kodifikovali v decembri v roku 1920. Stalo sa tak Nariadením
vlády číslo 667/1920 Sb., o zadávaní štátnych dodávok a prác tzv.
Zadávací řád státu Československého. Nariadenie sa týkalo dodávok
tovarov a prác, ktoré obstarávali orgány štátnej správy a organizácie,
podniky a fondy v ich zriaďovateľskej pôsobnosti.
Zo súčasnosti
Po „Nežnej revolúcii“, keď sa právne kodifikovalo súkromné vlastníctvo výrobných prostriedkov, sa tým vyvolala potreba upraviť najmä pravidlá úhrad štátu súkromnému sektoru za uskutočnenie stavebných prác, ktoré štát objednal. Ako prvý takýto dokument vydal Ústav racionalizácie v stavebníctve formou metodického pokynu Zadávací řád staveb, ktorý od 1.októbra 1990 vymedzil postup zadávania stavieb ich zhotoviteľom a podmienky pre zadávanie. Tento dokument bol inšpirovaný nemeckým zadávacím poriadkom známym pod skratkou VOB. Následne bolo Národnou radou SR schválené nariadenie vlády č. 219/1992 Zb. o obstaraní štátnej výstavby. V tej dobe už prebiehali intenzívne práce na príprave komplexného zákona, ktorý by upravoval verejné obstarávanie všetkých produktov (tovarov, služieb aj stavebných prác). Toto úsilie vyvrcholilo 1. októbra 1993 prijatím zákona č. 263/1993 Z. z. o verejnom obstarávaní tovarov, služieb a verejných prác v Národnej rade SR. Zákon nadobudol účinnosť 1. januára 1994. Bol prvým takýmto zákonom v transformujúcich sa ekonomikách a vychádzal z modelového zákona vypracovaného Komisiou OSN pre medzinárodné obchodné právo (UNCITRAL United Nations Commitee for International Trade and Law). Následne boli v SR prijaté ďalšie zákony a to v roku 1999 zákon 263/1999 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov, ďalej v roku 2003 zákon č. 523/2003 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a konečne v roku 2006 bol prijatý zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zákony o verejnom obstarávaní prijaté od roku 1999 postupne aproximovali právo Európskej únie.
Do budúcnosti
Prijatím zákona o verejnom obstarávaní v roku 1993 sa zrodilo na
našom území postupne približne 4 000 subjektov, ktoré zadávali zákazky
na stavebné práce. Tento kvalifikovaný odhad neskôr potvrdilo aj
Ministerstvo výstavby a verejných prác SR svojim štatistickým zisťovaním.
Ukázalo sa však, že je potrebné vniesť oveľa viac profesionality a
operatívnosti, aby bol celý proces verejného obstarávania efektívny,
hospodárny a netvoril technickú prekážku obchodovania nielen doma ale aj so
zahraničím. Preto sa do zákona v roku 1999 podarilo Zväzu stavebných
podnikateľov Slovenska a Asociácii súkromných stavebných podnikateľov
presadiť vznik Úradu pre verejné obstarávanie a vydávanie Vestníka
verejného obstarávania, ktorý nahradil zverejňovanie oznámení v Obchodnom
vestníku vydávanom Ministerstvom spravodlivosti SR.
Súčasným svetovým trendom je integrácia verejného obstarávania a to
nielen pri zadávaní zákaziek na stavebné práce. Znamená to, že počet
zadávateľov zákaziek sa znižuje a zvyšuje sa počet zadaných zmlúv na
stavebné práce jedným štátnym alebo mimovládnym subjektom.
Táto systémová integrácia, ktorá vedie k výraznému zvýšeniu
profesionality a k špecializácii odborníkov pôsobiacich vo verejnom
obstarávaní sa v SR objavila v podobe nie práve najšťastnejšieho názvu
„centralizované obstarávanie“. Je to preto, že nejde o centralizáciu
ale o systémovú integráciu a v rámci nej o špecializáciu. Niektoré
verejnoprávne organizácie, napr. Sociálna poisťovňa, Univerzita Komenského
v Bratislave – Rektorát, ale aj súkromné spoločnosti povinné
obstarávať (zaradené medzi vybrané odvetvia) napr. Slovenský plynárenský
priemysel, a. s., Železnice Slovenskej republiky, a. s., mali už dávno
vybudované samostatné oddelenia, ktoré sa zaoberali verejným obstarávaním
zákaziek na dodávku tovarov a na poskytovanie služieb a samostatné
oddelenia, ktoré sa zaoberali zadávaním zákaziek na uskutočnenie
stavebných prác.
Tento integračný proces prebieha v ústredných orgánoch štátnej správy
veľmi pozvoľna a zákonom vytvorený priestor pre vznik „Centrálnej
obstarávateľskej organizácie“ bol využitý len nepatrne a to založením
odboru na Ministerstve financií SR.
Myšlienka z minulosti pochádzajúca z auditu ústredných orgánov štátnej
správy, ktorá prejudikovala vznik organizácie „Správa štátnych budov“,
ktorá by integrovala správu a prevádzku všetkých nehnuteľností v majetku
štátu s verejným obstarávaním stavebných prác, pre veľký odpor
ústredných orgánov štátnej správy, zanikla. Táto veľmi moderná
myšlienka vo verejnom obstarávaní zrejme vznikla na nesprávnom mieste a
v nesprávnom čase a presadzovali ju „nesprávni“ ľudia. Je asi len
otázkou času, keď sa opäť o nej začne hovoriť.
Pokiaľ integrácia verejného obstarávania prebieha vo vyspelých ekonomikách
viac ako dve desaťročia, tak najmodernejším vývojovým trendom je
elektronické obstarávanie (EVO) a možnosť uplatnenia elektronickej aukcie.
Treba však zdôrazniť, že pre zadávanie zákaziek na stavebné práce je
elektronická aukcia riziková. Ak by totiž kritériom, ktoré sa má upraviť
elektronickou aukciou, bola cena, je pri návrhu novej ceny potrebné upravovať
výkaz výmer. To je v krátkom čase zložitá úloha. Tá je však
zvládnuteľná ak si uchádzači pripravia dopredu niekoľko taktických
variantov.
Samostatným vývojovým trendom je vznik podnikateľských subjektov, ktoré
poskytujú poradenské služby vo verejnom obstarávaní jednak pre mestá a
obce a v malej miere aj pre ústredné orgány štátnej správy a organizácie
v ich zriaďovateľskej pôsobnosti. Tento vývojový trend je dlhodobý a
v zahraničí pre verejné obstarávanie „osobitných komodít“ existujú
takéto spoločnosti už viac ako dve desaťročia. Ich výhodou je vysoká
profesionalita, podrobná znalosť trhu, konkurencie a cenového vývoja a
štandardná obstarávateľská dokumentácia, ktorá zaručuje vysokú
úspešnosť verejného obstarávania aj pri veľmi osobitných požiadavkách
od klienta. V Slovenskej republike vzniklo viacero spoločností,
podnikajúcich v tejto oblasti, najmä v súvislosti s poskytovaním
nenávratných finančných prostriedkov zo štrukturálnych fondov a Kohézneho
fondu EÚ. Obvykle pracujú v tandeme s organizáciami, ktoré pripravujú
„žiadosti o nenávratný finančný príspevok“.
Na zamyslenie
Záverom niekoľko myšlienok, ktoré by podľa názoru osôb, zapísaných
na Úrade pre verejné obstarávanie v Zozname odborne spôsobilých osôb,
významne prispeli ku skvalitneniu verejného obstarávania zákaziek na
uskutočňovanie stavebných prác.
Fórum zadávateľov zákaziek
Verejné obstarávanie zákaziek na stavebné práce je štrukturálne veľmi
zložitý proces, ktorý sám o sebe prechádza sebapoznávaním. Jedným
z najvýznamnejších prispievateľov k sebapoznávaniu sú advokáti a
advokátske kancelárie a ich právne názory, ktoré sa potom zčasti objavia
aj ako súčasť „judikátov“ EÚ, teda Európskeho súdneho dvora
v oblasti verejného obstarávania. Bolo by významným prínosom pre
odborníkov vo verejnom obstarávaní, keby sa každoročne konalo „Fórum
zadávateľov zákaziek“ ako medzinárodná konferencia o verejnom
obstarávaní, kde by jednak odzneli prednášky renomovaných odborníkov a
jednak by sa bola vytvorila platforma pre nastolenie problémov o ktorých by
sa mohlo a malo verejne diskutovať s Úradom pre verejné obstarávanie,
Úradom vlády SR a Ministerstvom financií SR.
Verejná mienka
Je ilúziou, že verejné obstarávanie je nástrojom proti korupcii. Je to
najmä preto, že verejné obstarávanie je nástrojom ako transparentne a
v duchu podpory čestnej hospodárskej súťaže zadáme zákazku na
uskutočnenie stavebnej práce predpísaných kvalitatívnych a kvantitatívnych
parametrov kvalifikovanému subjektu za najlepšiu cenu. Otázka obmedzovania
korupcie, je otázka nástrojov zabraňujúcich uplatnenie čiernych alebo
sivých peňazí, t. j. týka sa najmä daňových úradov. Jedným
z významných pokrokov vo verejnom obstarávaní by bolo jeho
odkriminalizovanie a dôsledné používanie správnej terminológie. Pojmy ako
tender, hlasovanie komisie, zamieňanie pojmu verejné obstarávanie s verejnou
súťažou a spájanie verejného a súkromného obstarávania a podobné
výmysly zahmlievajú verejné obstarávanie pred verejnosťou a prispievajú
k jeho kriminalizácii.
Negatívny atest
(„ex ante“ úradná kontrola)
V čase, keď sa formoval úrad a jeho kompetencie, vyvstala požiadavka, aby
bolo možné Úradu pre verejné obstarávanie predložiť oznámenie
o verejnom obstarávaní a súťažné podklady a úrad by v lehote do
30 dní vydal rozhodnutie (negatívny atest), že oznámenie aj súťažné
podklady sú v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní a v širšom
kontexte s právnym poriadkom Slovenskej republiky. Napr. aj so zmluvným
právom, so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy, stavebným
zákonom a pod. V súčasnosti pracuje na úrade odbor, ktorý posudzuje
„dokumentáciu o verejnom obstarávaní“, ktorá sa týka štrukturálnych
fondov EÚ. Je to ale posudzovanie „ex post“ a nie „ex ante“. Veľmi sa
nevyužíva, lebo väčšina zadávateľov zákazky sa radšej spolieha na
„svoje kontakty“ v riadiacich orgánoch (RO) alebo v SORO, ktoré ich na
pochybenia upozornia a tak ich potichu odstránia. Myšlienka zriadiť tento
odbor je určite výborná, ale treba ju dopracovať a vytvoriť z nej skôr
„preventívny“ než „represívny nástroj“, lebo tak je tento odbor
vnímaný.
Štandardná obstarávateľská
dokumentácia
Zadávatelia zákaziek ale najmä osoby zapísané na ÚVO v Zozname odborne
spôsobilých osôb sú obvykle pod multipolárnym tlakom. Jeden tvorí zákon
o verejnom obstarávaní, druhí tvoria priamy a vyšší nadriadení a
politicky vplyvné osoby, tretím je podnikateľská sféra, štvrtým sú
odborné požiadavky na predmet zákazky – stavebnú prácu, piatym sú
termíny odovzdania diela. Viacerým týmto tlakom, a teda aj pochybeniam vo
vzťahu k zákonu o verejnom obstarávaní, by sa dalo predísť, keby na
stavebné práce existovala štandardná obstarávateľská dokumentácia
vrátane obchodných podmienok dodania stavebného diela, napr. v podobe FIDIC.
Delila by sa na „malé stavebné zákazky“, „stredné stavebné
zákazky“ a „veľké“. Vypracoval by ju úrad. Nebola by záväzná, ale
jej použitie by zaručovalo efektívnosť pri zadaní stavebnej práce a fakt,
že je v súlade s právnym poriadkom SR. Zadávateľ zákazky by doplnil len
svoju identifikáciu, výkaz výmer, projektovú dokumentáciu a niekoľko málo
odlišností, ktorými sa jedna stavebná práca líši od druhej. Ak by sa
osvedčila a zaviedla do praxe, ľahko by sa identifikovali príčiny, prečo ju
niekto nepoužil a zostal pri súčasnej „ľudovej umeleckej tvorivosti“
napr. zo špekulatívnych dôvodov.
Cenové zrkadlo
Často sa v médiách diskutuje o tom, že stavebné dielo je predražené.
Verejne publikované cenníky sú nielen nezáväzné, ale ich uplatnenie pri
námietkach pri zdôvodňovaní neobvykle nízkej ceny je problematické. Úrad
ich raz uzná, inokedy nie. Veľkým prínosom by bolo, keby bola povinnosť
zadávateľov zákaziek zasielať Úradu pre verejné obstarávanie v tvare
ním určeného triednika a popisovníka jednotkové ceny určené projektantom
a jednotkové ceny, ktoré sa dosiahli vo verejnom obstarávaní a to úrovni
výkazu výmer, t. j, po položkách. Úrad alebo Štatistický úrad SR by ich
spracoval na dve cenové zrkadlá – za projektantov a za zhotoviteľov. Boli
by k dispozícii na porovnanie ako aktuálne ceny. Z týchto zrkadiel by bolo
zrejmé, či je cena za stavebnú prácu primeraná, neobvykle nízka alebo
vysoká.
Akreditácia atestátov
Koncom 90-tych rokov bol v Slovenskej národnej akreditačnej službe (SNAS)
zostavený prvý národný model akreditácie atestátorov vo verejnom
obstarávaní, resp. všeobecne v zadávaní zákaziek. Táto iniciatíva SNAS
koordinovaná Úradom pre verejné obstarávanie, ktorá bola založená na
európskej technickej norme pre verejné obstarávanie nadlimitných zákaziek
vo vybraných odvetviach, sledovala cieľ ustanoviť akreditačným postupom
SNAS nezávislé organizácie (atestátorov obstarávania – súkromného
i verejného), ktoré by udeľovali certifikát zadávateľom zákaziek, že
majú zavedený „systém verejného obstarávania“. Akreditácia by teda
bola udelená nezávislým certifikačným orgánom ako oprávnenie, že môžu
udeľovať osvedčenie o atestácii zadávateľom zákaziek a vykonávať nad
tým dohľad. Je to podobná schéma ako zavádzanie manažmentu kvality alebo
environmentálneho manažmentu. Schéma by sa týkala vždy konkrétneho modelu
verejného obstarávania v rozsahu určitého druhu stavieb, sortimentu tovarov
alebo služieb. Týmto by postupne bolo možné preniesť výkon verejného
obstarávania na certifikované súkromné subjekty, ktoré by boli
špecializované, napr. na stavebné práce alebo iné komodity a boli by
nezávisle pravidelne dozorované, čo dnes nie je bez zvýšenia zamestnancov
odboru kontroly ÚVO možné. Je to jedna z ciest ako zefektívniť verejnú
správu a výrazne skvalitniť verejné obstarávanie.
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne