Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
627 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
05. 07. 2025
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Vo verejnosti vyvolávajú tunely zväčša negatívne významové konotácie spájané s predražovaním, nedodržaním časového harmonogramu, ale najmä s metaforickým pomenovaním ekonomickej trestnej činnosti. O ich pozitívach, výhodách a celkovom prínose pre spoločnosť sa hovorí už pomenej. A pritom práve tieto sú oproti iným variantom jednoznačné: skracujú dopravné trasy, šetria ľudské životy, čas i peniaze, nedevastujú prírodu a zemský povrch, sú ekologickejšie a v porovnaní s horskými priechodmi podstatne bezpečnejšie, nepodliehajú vplyvom počasia a tešia sa dlhej životnosti. V neposlednom rade v čo najväčšej miere zachovávajú charakter prírody a krajiny. Hoci investícia do nich je astronomicky vysoká, taká istá je aj návratnosť.
23. júna 2007 bol otvorený tunel Sitina na diaľnici D2 Lamačská cesta – Staré grunty. Na jeho existenciu si už nielen tranzitní, ale takisto domáci motoristi zvykli ako na samozrejmý fakt. Vychutnávajú si ho tak, akoby úplne zabudli na desaťročia poznamenané čakaním a prískokmi v nekonečných zápchach pred svetelnou križovatkou na Patrónke.
Tunel, ktorý bol ocenený titulom Stavba roka 2008, výrazne odľahčil dopravu v západnej časti slovenského hlavného mesta. O početných benefitoch v podobe citeľného zlepšenia ovzdušia (menej palív – menej splodín), výrazného zníženia hladiny hlučnosti, estetizácie intravilánu mesta či celkového skvalitnenia životného prostredia obyvateľov širokého okolia ani nehovoriac.
„Vďaka nemu ušetrí každé auto pri jednej jazde v priemere šesť minút, pričom denne ich tunelom prejde okolo 40-tisíc. Za rok to predstavuje celkovú úsporu všetkých cestujúcich približne 90-tisíc dní,“ vyzdvihla na utorkovej tlačovej besede prednosti Sitiny členka výboru Slovenskej tunelárskej asociácie (STA) Viktória Chomová zo spoločnosti Dopravoprojekt Bratislava, ktorá sa dotkla aj trendov a perspektív tohto sľubného odvetvia dopravného staviteľstva na Slovensku.
Najpádnejším argumentom v prospech stavania tunelov je však ich bezpečnosť. Od nej sa odvíja nižšia nehodovosť spojená s šetrením ľudských životov alebo zdravia. „Nehody v tuneloch sú oveľa atraktívnejšie ako na ostatných komunikáciách, preto sa o nich viac hovorí. Tunely sú však bezpečné, komplikácie vzniknú v prevažnej väčšine vinou vodičov, ktorí nepoznajú pravidlá jazdy či postup, ako je potrebné zachovať sa v prípade mimoriadnej udalosti,“ vyvrátil v povedomí verejnosti hlboko zakorenený mýtus člen výboru STA Miloslav Frankovský zo spoločnosti Terraprojekt Bratislava, ktorý ponúkol krátky exkurz do minulosti podzemného staviteľstva vo svete i na Slovensku.
Cestné tunely na Slovensku boli postavené po požiari v tuneli Mont Blanc (11 611 m) pred desiatimi rokmi (1999). Podľa Chomovej musia mať v súlade so smernicou EÚ z roku 2004 o minimálnych bezpečnostných požiadavkách na tunely dlhšie ako 500 m samostatnú únikovú cestu. Napríklad Sitina má 5 priečnych prepojení medzi rúrami a nezávislú únikovú cestu. Branisko disponuje nezávislou únikovou štôlňou, do ktorej sa dá označenými trasami dostať každých 360 m.
Ako predstavitelia STA zdôraznili, slovenské tunely sa budujú v súlade s európskymi požiadavkami na ich vybavenosť bezpečnostnými prvkami, ktorá je na maximálne vysokej úrovni. V prípade vzniku kritickej situácie ju pomáhajú odhaliť, okamžite upovedomiť servisné i záchranné zložky a organizovať záchrannú akciu. Navyše, tento druh stavby je vybavený svetelnou signalizáciou, kamerovým systémom a dostatkom únikových východov.
Tunely majú svoje nezastupiteľné miesto v dopravnej infraštruktúre krajiny hornatého charakteru, akou je Slovensko. Naši odborníci v oblasti podzemného staviteľstva sú v zahraničí uznávaní, čo potvrdili na projektoch realizovaných v Nemecku, Slovinsku, Sýrii či Spojených arabských emirátoch. Paradoxne sa podľa STA najčastejšie práve na Slovensku stretávajú s nepochopením či neprimeranými reakciami. „Tunely sú inžinierske stavby mimoriadne náročné na návrh, realizáciu i prevádzku a nezaslúžia si negatívnu odozvu, ktorá možno vyplýva z neporozumenia a nedostatku informácií,“ neskrýva rozčarovanie predseda STA Róbert Turanský.
Na Slovensku je dnes podľa STA 76 železničných, 4 diaľničné a 1 cestný tunel.
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne