Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
15. 01. 2025, meniny má: Dobroslav
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Freiburg - Vauban, Carnotzet
15125
18. 03. 2011
Celkový počet hlasov: 781
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Mesto Freiburg je samo o sebe pojmom pre úspešné územné a dopravné plánovanie. Jeho mestská časť Vauban, ktorá do roku 1992 slúžila Francúzskej armáde ( Vauban bol v 17 storočí francúzsky maršál) sa stala príkladom ako úspešne aplikovať kvalitné zásady urbanizmu pre ľudí.
Do toho, ako by malo vyzerať nové mesto boli zatiahnutí občania, pričom táto spolupráca priniesla ovocie. Prostredníctvom občianskeho združenia Forum Vauban, ktoré sa vytvorilo v roku 1993 za účelom koordinovania a manažovania občianských aktivít sa začali napĺňať vízie, ktoré občania s mestom mali. V roku 1995 sa FORUM VAUBAN stalo rovnocenným partnerom pre samosprávu Freiburg, pričom sa zúčastnilo všetkých dôležitých rozhodnutí. Prví obyvatelia sa sem začali sťahovať v roku 2000 a v súčasnosti tu žije vyše 5000 obyvateľov a je tu vytvorených 600 pracovných príležitostí.
Jednou z hlavných požiadaviek Forum Vauban bolo vybudovať mesto bez automobilov, resp. znížiť ich počet na minimum. Základom bolo vybudovanie novej električkovej trasy ako aj nových cyklotrás.
Navyše samospráva vybudovala car-sharing systém (verejné automobily – spoločné využivanie automobilov) ako nové cyklotrasy vo Freiburgu a Vaubane a 5000 parkovacích miest pre bicykle.
Občianská a sociálna vybavenosť, teda školy, úrady a obchody sú situované tak, aby boli dostupné prostredníctvom pešej, cyklistickej alebo mestskej hromadnej dopravy. V súčasnosti vyše 70% (2009) obyvateľov nevlastní osobný automobil za čo získali benefit vo forme bezplatnej MHD a lacnejšieho nájomného. Pritom nedávny prieskum ukázal, že predtým 50% obyvateľov vlastnilo osobný automobil a 57 % sa vzdalo automobilu, keď sa presťahovali do Vaubanu.
Ulice Vaubanu teda predstavujú sociálne priestory, kde sa ľudia môžu stretávať, deti sa hrať a to všetko bez automobilov. Z hľadiska urbanizmu sú ulice usporiadané vo forme spojených mriežok, kde sú cyklisti vedený aj cez voľné priestranstvá a nie sú vyslovene viazaní iba na cyklotrasy. Samozrejme sú časti, kde automobily môžu a môžu tu žiť aj obyvatelia, ktorí chcú vlastniť automobil.
V tom prípade si ale musia kúpiť miesto v parkovacom dome, ktoré je situované na okraji Vaubanu, pričom ročne zaplatia cca. 18 tisíc EURO, a v žiadnom prípade nemôžu parkovať pri dome. Paráda no nie? Bodaj by to pochopili aj u nás na Slovensku. Okrem toho táto štvrť je zaujímavá tým, že domy sú vybudované na nízkoenergetických princípoch, pričom solárne a fotovoltaické panely môžete bežne vidieť na strechách domoch.
Každopádne by som túto štvrť odporúčal navštíviť niektorým našim architektom a urbanistom.
Zdroj
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 69 | T: 0.461070
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne