Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
20. 01. 2025, meniny má: Dalibor
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
doc. Ing. Daniela Ďurčanská, CSc., Stavebná fakulta Žilinskej univerzity
20170
24. 06. 2010
Celkový počet hlasov: 1112
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
V mestskom prostredí je možné v jazdnom pruhu širokom 3,5 metra
prepraviť za jednu hodinu 2 tisíc ľudí v automobiloch, 9 tisíc ľudí
autobusom, 14 tisíc ľudí na bicykloch, 19 tisíc ľudí môže prejsť
pruhom širokým 3,5 m pešo a 22 tisíc ľudí električkou alebo iným
koľajovým dopravným prostriedkom.
Na základe prieskumov je bicykel v mestách na vzdialenosť do 5 km
rýchlejší ako automobil a do 8 km sa mu priemernou jazdnou rýchlosťou
vyrovná.
Aj na Slovensku bola a je snaha o rozvoj cyklistickej dopravy. Už v roku 2004 bola pre MDPaT SR spracovaná Koncepcia rozvoja cyklistickej dopravy v SR (CYKLIS). Spracoval ju kolektív pracovníkov Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline, Katedry cestného staviteľstva pod vedením profesora Čoreja, za spolupráce Výskumného ústavu dopravného Žilina (Ing. Ľ.Palčák), Stavebnej fakulty STU Bratislava (prof. B.Bezák, CSc.), SAŽP Žilina (Ing. Ľ. Mateček) a Cyklotour Žilina (Ing. S. Strečanský).
Koncepcia bola zameraná na [1]:
A. Základné smerovanie – vízia v oblasti cyklistickej dopravy
B. Priority rozvoja cyklistickej dopravy v SR
C. Implementácia koncepcie cyklistickej dopravy v podmienkach SR
D. Zabezpečenie rozvoja cyklistickej dopravy v programových dokumentoch SR
E. Využitie štrukturálnych fondov pre zabezpečenie rozvoja cyklistickej
dopravy
Okrem porovnania rozvoja cyklistickej dopravy v Európe a na
Slovensku dokument obsahoval aj analýzu súčasného stavu na Slovensku a
predpoklady rozvoja cyklistickej dopravy na Slovensku.
Z dokumentu vyplývajú aj motivačné činitele rozvoja cyklistickej
dopravy
Používanie bicykla je síce proces, o ktorom si každý jednotlivec rozhoduje
sám, ale k tomu je potrebné naštartovať proces motivujúci ho
k pozitívnemu rozhodnutiu. Treba mať stále na pamäti, že najväčším
nepriateľom cyklistiky a to hlavne v mestách nie sú automobily, ale dlhodobo
pretrvávajúce predsudky.
Volení predstavitelia samosprávy a to predovšetkým miest a obcí si musia
uvedomiť, že sú to práve oni, ktorí nesú zodpovednosť za stav životného
prostredia v mestách a obciach. Podľa [2] si 73 % všetkých Európanov
myslí, že používanie bicykla v mestách oproti automobilom by malo byť
zvýhodnené. Voľba cyklistiky ako spôsobu dopravy závisí na subjektívnych
faktoroch ako sú:
spoločenská prijateľnosť, pocit bezpečia, uznávania bicykla za dopravný
prostriedok aj pre dospelých, ..
Dôvody podpory cyklistickej dopravy miestnou samosprávou
Konstanz – križovatka dvoch cyklotrás
Z oblasti všeobecných pozitívnych vplyvov cyklistiky na jednotlivca, rodinu spoločnosť možno spomenúť hlavne:
I keď priama kvantifikácia hospodárskych a sociálnych efektov pre obec je pomerne zložitá, všeobecne možno konštatovať, že každá cesta na bicykli nám ušetrí mnoho finančných prostriedkov a má rad ďalších výhod ako pre jednotlivca tak aj pre mesto.
Bremy – MHD a cyklistický chodník
Z oblasti všeobecných pozitív cyklistiky možno spomenúť:
Na Slovensku sa cyklistické komunikácie v mestách už taktiež stávajú súčasťou komunikačného systému, zatiaľ však nie je samozrejmosťou ich komplexná vybavenosť. Myslím napr. na korektné riešenie križovania s ostatnými druhmi dopravy, na parkoviská pre bicykle na železničných a autobusových staniciach, stojany na bicykle pred inštitúciami, obchodnými centrami, na námestiach alebo v parkoch a pod.
Čo dodať na záver. Všetky uvedené príklady sú zo zahraničia. Dúfam, že sa pridá niekto, kto napíše, že aj Slovenské mestá budujú komplexne vybavené cyklistické komunikácie.
Literatúra:
[1] Čorej, J. a kol.: Koncepcia rozvoja cyklistickej dopravy v SR
(CYKLIS), ŽU Žilina, 2004
[2] Cyklistika pro města. Informace pro zástupce měst a obcí. Delegace
evropské komise v České republice, 2002. ISBN-80–7212–197–9.
[3] Cambridge city council walking and cycling strategy.
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 65 | T: 0.463521
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne