Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
624 územných plánov
947 článkov
4806 fotografií
01. 12. 2023, meniny má: Edmund
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
V poradí prvé stretnutie s verejnosťou k pripravovanému Manuálu tvorby verejných priestorov Prešova zorganizovali Atrium Architekti v Libresso caffe 3.3.2018 v Prešove.
Marián Gogola
16385
10. 09. 2010
Celkový počet hlasov: 1021
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Jednou z podstatných čŕt konferencie Velo-city Global 2010, o ktorej som písal v minulom čísle bol fakt, že ste si mohli pozrieť konkrétne riešenia cyklistickej infraštruktúry v Kodani. Na vlastné oči ste si teda mohli pozrieť riešenia nazvané aj CPH 1:1 (Kodaň v mierke 1:1). V rámci konferencie bolo odporučených a vybraných 10 takýchto miest. Tie boli vyznačené a pri každom bode ste našli odborníkov, ktorí vám vysvetlili podstatu toho, či onoho riešenia.
Dánske železnice umožňujú bezplatnú prepravu bicyklov v rámci červených vlakoch, ktorých prvé vozne sú označené veľkých znakom bicykla. V tomto vozni sú aj miesta, kde si môžete váš bicykel vo vlaku zaparkovať. Tieto súpravy sú skutočne na Kodaňskej hlavnej stanici neprehliadnuteľné.
Cargo bicykle sú bicykle, ktoré občania používajú na prevoz tovaru, ale aj detí. Sú samozrejme dlhšie, čo spôsobuje, že majú problém zaparkovať. V Kodani sa odhaduje , že je takýchto bicyklov okolo 15 000. V meste ich nemáte problém uvidieť. Preto v mestskej časti Krusagade vytvorili pilotné zariadenia na úschovu takýchto cargo bicyklov. Dizajn je riešený vtipne, keď dizajnéri navrhli akoby parkovacie miesto pre automobil, čím chceli povedať koľko miesta zaberie obyčajné auto. Namiesto neho je možné zaparkovať až 4 cargo bicykle.
Problém umiestnenia bicyklových stojanov v úzkych uličkách Kodane je stále aktuálny problém, preto sa v meste Frederiksberg, ktoré splýva s Kodaňou rozhodli vytvoriť dva druhy ulíc a uličného priestoru, kde na jednom je možno vidieť cyklostojany a na druhom nie. Posúdenie, ktoré z týchto riešení je dobré, nechali autori na diskusiu.
V meste Kodani, kde sú bicykle súčasťou života už pre malé deti, sa mestskí radní začali zaoberať otázkou, ako čo najviac prispieť k tomu, aby mohli deti na bicykloch chodiť do škôl a zároveň neboli ohrozované cestnou premávkou. Preto vytvorili celý rad opatrení ako upokojené ulice a samostatné cestičky pre cyklistov, ktoré deti môžu bezpečne využívať.
Kodaň je známa aj tým, ţe sa v nej varí pivo. Najznámejší pivovar Carlsberg tu mal do roku 2009 svoju 33 hektárový pivovar. Keď sa produkcia po roku 2009 presťahovala inam, nastala otázka, ako využiť tento priestor. Cieľom urbanistov a architektov je pretvoriť tento priestor v priebehu 20 rokov do komplexu, ktorý bude založený na sociálnom, ekonomickom a ekologickom princípe. Na tomto mieste ste si mohli pozrieť návrhy budúceho riešenia tohto územia.
Tieto dve mestá sa rozhodli vybudovať pre svojich občanov cestičky pre cyklistov v takom rozsahu, že sa komfortne dostanú z akéhokoľvek bodu A do bodu B. Sieť cyklistickej infraštruktúry je skutočne perfektná.
V spomínaných dvoch mestách taktiež dbajú o to, aby sa zelené cesty (greenways) budovali, čo najviac od motorovej dopravy. A že sa im to skutočne darí, dosvedčujú už 20 ročné skúsenosti s budovaním zelených ciest v meste.
Dopravní inžinieri by si skutočne prišli na svoje. Na križovatke ulíc Gyldenlovesgade a Sogade je žiarivý príklad ako sa dá navrhnúť križovatka tak, aby spĺňala bezpečnostné kritéria. Prestavbu tejto križovatky urobili potom, ako bolo na nej zaznamenaných niekoľko dopravných nehôd s cyklistami. Na porovnanie pred úpravou (pred rokom 2007) bolo na tejto križovatke 7 dopravných nehôd cyklistov za rok. Po roku 2007, kedy sa úpravy uskutočnili počet nehôd predstavoval 3 nehody za rok.
Na jednej z najrušnejších ulíc Norrebrogade, kde v priemere za deň prejde 33 tisíc ľudí na bicykli a 40 tisíc autobusom sa vytvárali kongescie, preto sa dopravní inžinieri aplikovať na tejto ulici v roku 2009 opatrenia vedúce k upokojovaniu dopravy. Odvtedy sa počet cyklistov zvýšil na 36 tisíc za deň.
V Kodani sa jazdí skutočne celoročne, či už cez leto, keď svieti slnko, alebo cez dážď na jeseň, ale aj cez snehové metelice počas zimy.Za týmto účelom má správa mestskej údržby k dispozícii dopravné prostriedky, ktoré napríklad v zime odhŕňajú sneh, vyznačujú opotrebované pruhy a vodorovné dopravné značenie pre cyklistov.
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 73 | T: 0.524091
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne