Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
627 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
05. 07. 2025
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Marián Gogola
23376
03. 06. 2010
Celkový počet hlasov: 911
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
V ktorom meste podľa vás jazdí najviac obyvateľov na bicykli? Určite viacerí z vás tipujú Amsterdam v Holandsku. Avšak primát naj cyklistického mesta si drží dánska Kodaň, v ktorej vyše 30–40% ciest je vykonaných bicyklom. Tento ekvivalent predstavuje približne 1,2 milióna kilometrov denne. Kodaň s približne 1,2 obyvateľmi je mesto charakteristické vysokými životnými nákladmi, ale aj jedným z najlepších a najekologickejších miest na život, pričom pre cyklistov predstavuje cyklistický raj. Mestská samospráva už desiatky rokov podporuje rozvoj cyklistickej infraštruktúry, pretože bicykel neodmysliteľne patrí k životu v Kodani.
Fakty:
Počet obyvateľov: 1,2 milión
Dĺžka cestičiek pre cyklistov: 350Km
Zelené cesty: 40km
Život na bicykli v Kodani nie je teória, ale skutočnosť. Ľudí na bicykloch môžete vidieť počas celého roka, teda nielen v lete, keď je teplo, ale aj v zime.
Taktiež v Kodani majú aj špeciálne koše pre cyklistov, do ktorých sa dá zahodiť odpad počas jazdy na bicykli. Naviac majú aj automatický sčítač cyklistov. V samotnom meste používajú aj tzv.cargobike, čo sú bicykle, pomocou ktorých môžete odviesť aj menší náklad, prípadne ho použiť ako cyklokočík. V meste existujú veľmi silné občianske združenia, ktoré sa venujú podpore cyklistickej dopravy ako napr. Copenhagenize, Copenhagen cycle chic, ktoré majú svetové renomé, pričom poskytujú veľa informácii o cyklistickom živote v meste. Ak práve nemáte vlastný bicykel, nevadí. V Kodani môžete použiť systém verejných bicyklov Bycyklen.
Dánska metropola má aj svoj verejný systém bicyklov, ktorý sa nazýva BYCYKLEN. Zaujímavé je to, že sú k dispozícii zadarmo, pretože systém dotujú sponzori. Bicykle sú však uzamknuté a na ich odomknutie potrebujete 20 dánskych korún v minciach. Tie dostanete späť, keď bicykel vrátite. Ak by sa vám náhodou bicykel pokazil, stačí zavolať na servisné číslo a za vami príde mobilná opravovňa, ktorá vám pomôže odstrániť poruchu na bicykli.
Systém verejných bicyklov môžete využívať od apríla do novembra.
Počet bicyklov: 2000
Počet stanovíšť: 110
1 servisné stredisko
4 mobilné opravovne
Kodaň aj keď je už v súčasnosti jednotkou vo využívaní bicyklov, nechce v tomto trende poľaviť a preto si stanovila pre rok 2015 ambiciózne ciele ako:
1 Zvýšiť počet obyvateľov, ktorý budú využívať bicykel do práce a
škôl aspoň. Cieľ je aspoň 50% obyvateľov.
2 O polovicu znížiť počet cyklistov zranených pri dopravných
nehodách
3 Spustiť nový systém verejných bicyklov. Tomu predchádzala medzinárodná
dizajnérska súťaž, v ktorej mali navrhnúť nové typy bicyklov, ktoré
tento systém bude používať.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zdroj
bycyklen.dk
kk.dk
copenhagenize.com
copenhagencyclechic.com
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 68 | T: 0.086241
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne