Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
18. 09. 2024, meniny má: Eugénia
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Ing. Marek Schweigert
11873
27. 12. 2011
Celkový počet hlasov: 688
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
V súčasnej dobe je mesto často vnímané ako len sústredená štruktúra geometrických objemov, medzi ktorými by mali existovať isté funkčné a priestorové vzťahy. Na tom však nie je nič čudné, keďže mestá boli donedávna plánované direktívne a projektované viac pre autá ako pre jeho obyvateľov, čo je zreteľné najmä v mestách, ktoré sa nevyhli urbanistickým víziám z polovice minulého storočia.
Pôdorysy nezodpovedajúce ľudskému vnímaniu, predimenzované šírky uličnej siete, ktoré sa minuli účelu naplnenia výhľadovej intenzity a ich funkcia sa z pôvodne zamýšlanej dynamickej dopravy zmenila na statickú. Oproti tomu poddimenzovaná štruktúra cestnej siete v krajine, ktorá nezvláda nárazové zvýšenie intenzity a v čase dopravnej špičky kolabuje. Architektúra a verejné priestory vytvorené bez ľudskej mierky, ekologicky mŕtve, katalógové a neatraktívne pre akékoľvek sociálne aktivity podnecujúce život v meste.
Logicky by sa teda mala tvorba našich miest opäť obrátiť smerom
k obyvateľom, ktorý by sa mali podielať na plánovaní ich životného
priestoru a vyžadovať aby rozvoj bol inovatívny, kreatívny a nadmieru
estetický. Mal by interagovať so svojím úzkym a širokým okolím,
koncepčne nadväzovať na hodnoty a vývoj mesta a predovšetkým ho
predvídať. Aj keď vízie urbanistov ako je Le Corbusier a Frank Lloyd Wright
sa vo svojej podstate nemýlili, skôr opomenuli niektoré fázy vývoja
ľudstva a nechali sa podmaniť skôr očakávanými hodnotami ako tými
skutočnými.
Najskôr sa teda v budúcnosti budeme opäť k nim vracať a znovu riešiť
raz a opäť otázku dopravy a funkčno-priestorového usporiadania našich
miest následkom spoločenských, politických a technologických zmien.
Otázkou ostáva, kedy bude čas zaoberať sa ľudskou stránkou mesta a
riešiť ju? A čo je vôbec determinantom ľudskej stránky urbánneho
prostredia, existujú všeobecné požiadavky a nároky pri budovaní nových
mestských štvrtí, ich prestavby alebo výstavby a rekonštrukcie
architektonických diel? Práve preto je teraz ten správny čas zaoberať sa
otázkou personalizácie mestského prostredia a adaptabilitou urbánnej
štruktúry a architektúry na požiadavky a nároky spoločnosti. Odpoveďou by
malo byť: „Kritériom sú hodnoty vyznávané obyvateľmi a tie, ktoré sú
pre mesto charakteristické a prezentuje ich.“ Ťažko povedať ako to
uplatniť, keďže človek v tejto dobe nežije tam kde chce, ale tam kde musí
a preto je otázka hodnôt, s ktorými sa identifikovať pre neho neznáma.
Súčasný architekt a urbanista by mal predovšetkým tiež myslieť na to, že
mesto nie je dielom jedného autora, ale je to kompilát dejín a
chronologického vývoja myslenia spoločnosti. Urbanizmus a architektúra je
umenie vekov a mesto je azda najväčšie spoločenské dielo, aké kedy zišlo
z pera predstavivosti človeka. Sú v ňom vryté všetky stopy umeleckých
smerov a historických udalostí, a preto by sme mali k nemu pristupovať ako
k vzácnemu dielu a netraumatizovať zbytočne jeho tvár nekoncepčným a
ekonomicky účelovým developmentom. Preto pri jeho tvorbe treba navzájom
spolupracovať a poznať jeho hodnoty, ktoré by mali projekty vstupujúce do
územia chrániť, demonštrovať a taktiež umožňovať budúcim projektom
jednoduchšie rozhodovanie a hľadanie možností a východísk.
Všeobecnou, ale základnou hodnotou, ktorá určuje ľudskú mierku mesta a
dáva nám o nej predstavu je kvalita a vôbec existencia verejné priestoru.
To do akej miery je verejný priestor kvalitný nám nastavuje zrkadlo
kultúrnej, spoločenskej a vzdelanostnej úrovni obyvateľov. Dalo by sa
povedať, že verejný priestor je pilier a javisko spoločnosti, na ktorom sa
odohráva dráma bežného života a je len otázkou času, kedy niečo zmení
jej scenár.
Funkčnosť verejného priestoru a jeho kooperácia s ostatnými verejnými
priestormi je elementárnou zložkou zdravo fungujúceho mesta. Verejný
priestor slúži ako platforma sociálneho života, jedinečných zážitkov a
príležitostí realizovať sa. Akonáhle jedna z týchto podmienok nie je
splnená, verejný priestor nefunguje a logicky tým pádom mesto tiež, keďže
prapôvodným zmyslom zakladania miest bola funkcia sociálna. Z tohto pohľadu
môžeme drvivú väčšinu miest označiť za nefunkčnú, čo v konečnom
dôsledku kolaboruje so súčasnými problémami miest, ktoré nie sú
príčinou nefunkčnosti verejných priestorov, ale dôsledkom absencie
hodnotového rebríčku, podľa ktorého tvoríme aj verejné priestory.
Taktiež chýbajúceho článku spolupráce medzi odborníkmi, mestom a
predovšetkým obyvateľov ako prvoradých tvorcov a konečných užívateľov
priestoru. Veď mesto tvoria ľudia a nie ľudí mesto. V neposlednom rade
medzi hodnoty, ktoré by sa nemali pri plánovaní opomínať sú genius loci a
pamäť miesta.
Pri projektovaní akéhokoľvek zásahu do mestskej štruktúry si treba
najprv dobre vyjasniť hodnoty aké mesto zastáva a úlohu akú zohráva pre
svojich obyvateľov a región vôbec. Iste si každý po prečítaní povie,
prirodzene, veď nemožno navrhovať architektúru bez toho aby som poznal
okolie a situáciu, do ktorej s ňou vstupujem. Stačí si však pozrieť
novostavbu, ktorá vyrástla vo Vašom meste a poviete si, asi je to predsa len
možné. Vezmime si ako príklad projekt na Čulenovej ulici od Zaha Hadid,
ktorý má vyrásť v centre Bratislavy. Akokoľvek je ten projekt sám o sebe
dobrý, tak zlý je s ohľadom na územie, do ktorého vstupuje. Chyba však
nie je na strane developera alebo architekta, aj keď tí by si mali v takomto
prípade dávať najväčší pozor s čím prichádzajú, nenavrhovať a
neschvalovať veci od stola a venovať väčšiu pozornosť detailnému a
hlbokému preskúmaniu širšieho územia zo všetkých uhľov pohľadu.
Zlyhanie pochádza teda z manažmentu mesta, kde absentuje definícia
hodnotového rebríčka a jasnej vízie rozvoja mesta Bratislava, ktorý by mal
predovšetkým určovať územný plán a stratégia rozvoja. Taktiež chýba
spolupráca so samotnými obyvateľmi mesta a oni sú práve tí, ktorí budú
mať konečné slovo pri úspešnosti projektu. Hoci tento projekt leží
v území, ktoré deklaruje do budúcnosti výstavbu práve takýchto
projektov, je ťažké si predstaviť, že bez týchto nástrojov, ktoré tu
chýbajú, bude tento vývoj naozaj koordinovaný a komplexne riešiaci celé
územie.
Bezohľadu na vnútornú prevádzku tu vznikne problém vo verejných
priestoroch, ktoré projekty ako tieto, paralelne tvoria. Povedzme, že projekt
sa postaví nerešpektujúc náväznosti na svoje okolie a nezapája sa do siete
verejných priestorov mesta. Zohľadňuje však dokonale architektúru budov a
potreby jej užívateľov, v ktorých území rastie. Stane sa, že
v dôsledku ignorácie pôvodných konceptov a štruktúry mesta začína byť
verejný priestor pre obyvateľa nedostupný a prestáva ho navštevovať a
využívať. Keďže priestor nezohľadňuje morfológiu a tvaroslovie
širšieho územia, psychika obyvateľa ho do tohto cudzieho prostredia nepustí
a zablokuje ho.
Ak verejný priestor ponúka iba účel a nie funkciu, stane sa nakoniec z neho
iba prístupová cesta do budovy, ktorú ako tak v teplých letných mesiacoch
využije zopár zamestnancov administratívy, ale inak mimo pracovnú dobu
spustne. Skôr ako sa stihne stať súčasťou novej siete verejných
priestorov, vznikajúcej štvrte, je už oplotený alebo v špeciálnom režime
prevádzky, v dôsledku bezpečnosti. Pretože jediný bezpečný priestor je
ten priestor, ktorý je permanentne užívaný ľuďmi, ktorí ho zároveň
monitorujú. Keď nie je, stáva sa korisťou vandalizmu. A tak sa projekt
stane potichu iba ďalším mementom nepoučiteľnosti vedenia mesta a zabráni
tak ďalšiemu rozvoju lokality s vplyvom na širšie okolie.
Ďalším príkladom urbanistickej deviácie, nespolupráci a nepoznania
hodnôť vo verejnom priestore je rekonštrukcia námestia v Žiari nad Hronom.
V poradí druhá rekonštrukcia definitívne prekračuje práva a medze
plánovača priestoru. Rekonštrukcia síce rieši vzniknuté nároky obyvateľa
po inovácii, kreativite a možnosti realizovať sa a tráviť čas v centre
mesta, ale na druhej strane si dovolila výstavbou komerčnej budovy povrchnej
architektúry priamo v strede námestia nenávratne ukrojiť z verejného
priestoru obyvateľa a teda aj jeho majetku. Tiež zbytočne prepĺňa priestor
funkciou, ktorá tu už za pôvodného stavu ledva nachádzala dopyt. Navyše
vytvára neprekonateľnú vizuálnu, dopravnú a psychologickú bariéru
v priestore, ktorý mal v prvom rade slúžiť na identifikáciu obyvateľa sa
s mestom.
Tu sa tiež stala chyba už niekde na začiatku, kde absentovala spolupráca,
komplexné riešenie a predvídavosť. Výsledkom je námestie, prehradené na
dve samostatne žijúce časti, ktoré navzájom nijako nesúvisia, nekooperujú
a neplnia funkciu centra mesta. Pri takýchto projektoch bude v budúcnosti
veľmi ťažké nájsť cestu späť, prípadne do nich napojiť novovzniknuté
verejné priestory a udržať v nich samotných obyvateľov ako prúdiacu krv
v žilách mesta.
Hovorí sa, že existujú iba dva stavy existencie. Rozvoj a obrana. Keď sa bránite, nemôžete sa rozvíjať a naopak. Rozvoj naopak môže fungovať iba ruka v ruke so spoluprácou. Kedy teda bude čas sa rozvíjať, keď sa musíme neustále brániť takýmto invazijným tendenciám rozvoja, ktoré v budúcnosti budeme musieť neustále sanovať. Navyše sa naše mestá nikdy nedočkajú koherentného a kontinuálneho rozvoja a mestská spoločnosť s nimi, keď ich budeme plánovať bez poznania hodnôt, ktoré majú pre obyvateľov zastávať a najmä bez spolupráce všetkých zainteresovaných strán.
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 64 | T: 0.350924
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne