Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
05. 12. 2024, meniny má: Oto
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Ing. arch. Edita Vráblová, PhD.
archív autorky
Vydavateľstvo Eurostav s.r.o
16106
09. 11. 2011
Celkový počet hlasov: 939
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Predaj ropy a následne príjmy z turistického ruchu odštartovali masívny a rýchly rozvoj Dubaja. Za posledných 30 rokov sa mesto zaradilo medzi vyspelé destinácie svetovej ekonomiky, v rekordnom čase sa radikálne zmenila jeho panoráma, realizovali sa veľkolepé stavebné diela. Luxusné hotely a apartmány na umelo vybudovaných ostrovoch, gigantické nákupné centrá a zábavné parky i veľkolepé moderné mrakodrapy (ako aj najvyššia veža na svete Burj Khalifa vysoká 818 metrov – kde počas výstavby pracovalo až 30 000 robotníkov) sa budujú pod dohľadom panovníckej rodiny Al Maktoum s cieľom rozvoja emirátu na obchodné a turistické centrum medzinárodného významu.
Enormný nárast počtu obyvateľov a turistov si vyžiadal komplexné zmeny dopravnej infraštruktúry mestského i medzinárodného významu. Významným investičným zámerom sa stalo zvýšenie kapacity letiskovej a lodnej prepravy, budovanie kvalitného systému viacprúdových rýchlostných ciest a v neposlednom rade posilnenie preťažených centrálnych zón mesta koľajovou dopravou – metrom (celkovo prvým na Arabskom polostrove).
Celý systém výstavby metra – vrátane vlakov a koľajového systému podlieha konzorciu Dubai Rail Link (japonskoturecké združenie).
Dizajn jednotlivých prevádzkových objektov bol v rukách medzinárodnej architektonickej skupiny Aedas, kde pripravili projekty pre 47 staníc metra a 2 železničné depá. Tím architektov v Singapure navrhol stanice, Aedas Birmingham navrhol depá a v Londýne bolo spracované 3D počítačové modelovanie.
Projekt pozostáva z 52 km dlhej Červenej trasy, dokončenej a slávnostne otvorenej v roku 2009 a Zelenej trasy s dĺžkou 22 km, prepájajúcej dubajské letisko so strategickou mestskou časťou Healthcare City. Červená trasa (realizovaná v 1. fáze v rokoch 2005 – 2009) má naprojektovaných 25 nadzemných a 4 podzemné stanice. Jej súčasťou sú aj dve prestupné stanice a dve depá.
V 2. etape vybudovaná Zelená trasa bola slávnostne otvorená tento rok v septembri (9. 9. 2011) a má 8 podzemných a 12 nadzemných staníc. Obe trasy majú spoločné dve prestupné stanice: Union a Khalid bin Al Waleed, pričom stanica Union bude najväčšou podzemnou stanicou metra na svete – s plochou 25 000 m2. Na jednotlivé stanice metra nadväzuje systém autobusovej kyvadlovej dopravy a taxi služby, ktoré sprístupňujú ďalšie strategické objekty a časti mesta.
Červená trasa razantne vedie pozdĺž najrušnejšej dubajskej ulice Sheikh Zayed Road – hlavnej „artérie“ mesta s obojstranne šesťprúdovou cestnou komunikáciou lemovanou širokými chodníkmi po oboch stranách. Sheikh Zayed Road tvorí os lineárne koncipovanej urbánnej štruktúry s množstvom známych nových výškových budov osadených v neuveriteľne tesnej blízkosti vedľa seba, často s absenciou akejkoľvek zelene. Ponad túto frekventovanú ulicu sa na viadukte sebavedomo priamo tiahnu koľajnice plnoautomatického systému metra, ktorého vlaky ponúkajú fascinujúci pohľad na mesto priamo počas jazdy. Jednotlivé stanice tvoria dynamický akcent na priamke tejto nadzemnej časti dráhy, zároveň ulicu pretínajú kolmicou prostredníctvom zaskleného premostenia pre peších ponad hlučnú cestu.
Väčšinu nadzemných staníc metra teda tvorí architektonická kompozícia dvoch dizajnovo analogických objektov. Hlavnú budovu stanice s nástupišťami dopĺňa objemovo drobnejší pendant situovaný na protiľahlom chodníku – slúžiaci pre vstup/výstup cestujúcich, pričom objekty sú navzájom prepojené nad cestou premostením. Architektonický koncept tvorby metra dizajnérmi skupiny Aedas podliehal i nárokom štátnych úradov (Úrad pre cesty a dopravu), ktoré požadovali zachovať charakteristickú jedinečnú identitu novovybudovaných mestských častí, uprednostniť modernú formu a inovatívny dizajn.
Nadzemné stanice metra na Sheikh Zayed Road prekrýva výrazne dynamicky tvarovaná škrupinová konštrukcia strechy, ktorej línie pripomínajú morskú lastúru zlatistej farby. Symbolika tvaru odkazuje na tradíciu odvážneho potápania sa k perlám v Dubaji, vzhľad staníc je tematicky inšpirovaný morským životom, vodou.
Škrupinová konštrukcia strechy je posadená na subtílnych oblúkových oceľových nosníkoch, ktorých priznaná konštrukcia kopírujúca fasády prináša aj do verejných priestorov v interiéri technicistický ráz. Zároveň už nie sú potrebné ďalšie mohutné nosné konštrukcie pretínajúce vnútornú časť priestorov stanice. Interiér ostáva vzdušný, jasný, podlažia komunikujú medzi sebou – poskytujú množstvo zaujímavých priehľadov.
Optické odsadenie strechy nad nástupištiami podporuje aj dizajn fasád v úrovni nástupných vestibulov, kde veľká reflexná zasklená plocha vyskladaná z horizontálnych segmentov kopíruje spodný obrys strechy. Členenie celej hmoty stanice na plnú strešnú časť, pokrytú obdĺžnikovým zlatistým obkladom v kontraste s ľahkými zasklenými fasádami v nižšej úrovni, je výrazne efektné i po zotmení – keď z interiéru preniká žiara z osvetlenia cez sklá do atmosféry pulzujúceho nočného Dubaja.
Moderné vlakové súpravy vyrobené v Japonsku (firmou Kinki Sharyo), ktoré tvoria plne klimatizované 5-vozňové jednotky ponúkajú cestujúcim na výber z troch cestovných tried. Okrem klasickej „ekonomickej“ triedy je pre náročných cestujúcich vyhradený nadštandardný vozeň (tzv. „Zlatá trieda“) a špecialitou dubajského metra vyplývajúcou z miestnych tradícií je aj separovaný vozeň pre ženy a deti.
Vlaky sú riadené automaticky. S absolútnou presnosťou zastavujú na bočných nástupištiach bezbariérovo prístupných cestujúcim prostredníctvom technicky dokonalých výťahov. Kontakt so vstupným vestibulom na nižšom podlaží zabezpečujú aj ukážkovo udržiavané a počas noci rafinovane nasvietené schodiská a eskalátory. Nástupištia sú s ohľadom na bezpečnosť prevádzky vybavené zasklenou stenou s dverami. Tie sa otvárajú a zatvárajú súbežne s dverami vlaku, čo zabráni akémukoľvek kontaktu osôb s koľajiskom na estakádach. Súčasťou koľajiska je i špeciálna napájacia koľajnica, ktorá poskytuje vlakom elektrickú energiu (rozchod hlavných koľajníc je 1,435 mm).
Výstavba metra v Dubaji je ďalším veľkolepým projektom na Arabskom poloostrove. V krajine, kde sa teploty pohybujú v rozmedzí 30 – 45 °C (horúce subtropické počasie), bol tento mestský železničný systém vybudovaný v rekordnom čase a na špičkovej technologickej úrovni. Stavebné práce pri realizácii mimoúrovňových viaduktov len v minimálnej miere ovplyvnili pozemnú dopravu a život obyvateľov. Celý systém metra výrazne odľahčil preťaženú automobilovú dopravu, komunikačne spája strategické objekty v meste a zároveň provokuje svojím energickým dizajnom v súzvuku so súčasnou modernou dubajskou architektúrou.
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 67 | T: 0.421696
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne