Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
07. 12. 2024, meniny má: Ambróz
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Ivan Pauer, Slovenská asociácia stavebných dozorov a odborne spôsobilých osôb uskutočňujúcich stavby
14270
27. 11. 2015
Celkový počet hlasov: 940
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Aby sme mohli pochopiť súčasný stav Slovenského stavebníctva a stavebného priemyslu a vedieť čo spraviť pre budúcnosť, musíme sa aspoň v hrubých rysoch pozrieť späť na jeho históriu aspoň za posledných 30–35 rokov.
Slovenské stavebníctvo od druhej polovice 70 rokov až do konca 80 rokov
minulého storočia za bývalého režimu zamestnávalo vyše cca
210 000 osôb. V rokoch 1989–1991 naše stavebníctvo zamestnávalo až
258 000 osôb čo je dnes nepredstaviteľné. V roku 2013 stavebný sektor
zamestnával 158 000 osôb. Keď sa pozrieme na počet dokončených bytov
daných do užívania, tak máme tiež zaujímavé čísla: od roku
1980 k obdobiu rokov 1989/ 1990 bolo priemerne ročne odovzdávaných cca
36 460 bytov (v roku 1990 bol výrazný prepad na 24 705 bytov) a v roku
2014 bolo odovzdaných 14 985 dokončených bytov. V percentách je to
prepad z obdobia rokov 1980–1990 o mínus 95,16 % a od roku 1990 do roku
2013 je to prepad o ďalších mínus 64,86 %. To je úplná hrôza –
zrútenie stavebníctva! Týmto malým exkurzom do minulosti s pohľadom na
súčasnosť môžem konštatovať, že v stavebnej produkcii od obdobia zmeny
politického a hospodársko-ekonomického režimu sme sa za 25 rokov
dopracovali z objemu 2 330,60 mld. Kčs t. j. inflačným prepočtom
z objemu 17 829,23 mil. EUR obdobia roku 1990 k objemu 4 624,00 mil. EUR
v roku 2013. Bez ohľadu na presnosť štatistických údajov a presnosť
inflačnej „kalkulačky“ to znamená jednoznačný pokles produkcie
slovenského stavebníctva v percentuálnom vyjadrení o cca mínus 74,07 % !
Ja si dovolím odhadnúť, že je to v skutočnosti čosi okolo 80–82 %
k roku 2015. Tiež si však všimnime, že slovenský stavebný priemysel
takmer neexistuje. Skoro všetky stavebné hmoty a výrobky vyrábajú u nás
firmy zahraničných vlastníkov alebo sa k nám dovážajú. Zisky z tejto
produkcie odchádzajú a zostávajú v zahraničí. Slovensko poskytuje hlavne
pracovnú silu na ktorej nie je vysoká pridaná hodnota z pohľadu odvodu DPH.
Dovolím si povedať, že je to prakticky ekonomický až existenčný úpadok
slovenského stavebníctva v porovnaní s obdobím rokov 1989/ 1990 k roku
2013, resp. 2015. Ak k tomuto ekonomickému a existenčnému úpadku pridáme
ešte neskutočný bezbrehý klientelizmus a korupciu v celom priereze
stavebného trhu pri získavaní zákaziek, totálne deformovanie cien
stavebných diel niekedy až pod nákupné ceny materiálov, zabudovávanie
lacných materiálov s krátkou životnosťou, nedodržiavanie technologických
postupov pri výstavbe, takmer žiadna kontrola stavebných aplikačných
procesov, hovorím, že je tu aj hlboký morálny a odborný úpadok nášho
stavebníctva. Vzhľadom k tomu, že na Slovensku za posledných 23 rokov
takmer zanikla najsilnejšia ekonomická stredná vrstva obyvateľstva a
podnikania, pretože sme zlikvidovali vlastný priemysel, je aj požiadavka na
výstavbu a potrebu stavebných kapacít mimoriadne nízka. V krajinách ako
Nemecko, Francúzsko, Belgicko, Holandsko a ostatné západoeurópske krajiny a
nie len tie, je stredná vrstva obyvateľstva najväčším ekonomickým
spotrebiteľom, investorom a platcom daní. Nedostatok vlastných finančných
zdrojov na Slovensku spôsobuje tiež minimálne investovanie do vlastnej
výroby a rozvoja, tvorí sa prebytok pracovnej sily, deformujú sa ceny za
stavebné dodávky aj pod existenčné minimum firiem, živí korupciu a
klientelizmus až do sebazničenia zostatku nášho stavebníctva. Nemôžem
vynechať aj pozitívny fakt, a to ten, že v posledných rokoch z pohľadu
aspoň čiastočného udržania stavebnej produkcie na Slovensku sa štát
snaží stavebníctvo podporovať aspoň verejnými zákazkami nekonečnou
výstavbou diaľnic a obnovou bytového fondu. Treba však povedať aj druhú
stránku tejto snahy a to tú, že výstavba diaľnic dáva prácu hlavne
veľkému stavebníctvu v zahraničnom vlastníctve s malým počtom
naviazanosti na zostatok domáceho priemyslu. Obdobne je to aj s doterajšou
obnovou bytového fondu, ktorá je zameraná hlavne na energetické úspory. Pri
tejto obnove sa práca dáva tiež len úzkemu sortimentu remesiel a výrobe
materiálov potrebných hlavne pre fasády, ktoré sú tiež od zahraničných
výrobcov. Tento rok štát pridal program podpory výstavby nájomných bytov,
čo považujem za dobrý krok. Verím, že podporou výstavby nových
nájomných bytov sa viac oživí stavebná činnosť, pretože takáto
výstavba zamestnáva najväčší počet stavbárov a odborníkov takmer zo
všetkých odvetví hospodárstva. Len pre ilustráciu uvediem, že ak by na
Slovensku bol normálny stabilný legislatívny systém, stabilná vlastná
priemyselná výroba a ekonomika ako je to vo vyspelých západoeurópskych
krajinách a v ostatnom svete, tak v prípravnej etape výstavby dá stavba
štatisticky prácu cca 29 projektantom špecialistom a konštruktérom,
v hlavnej stavebnej výrobe (HSV) dá prácu cca 4 priamym riadiacim
pracovníkom na stavbe a cca 29 aplikačným pracovníkom a v pomocnej
stavebnej výrobe (PSV) dá prácu cca 4 priamym riadiacim pracovníkom na
stavbe a cca 20 aplikačným pracovníkom. To má zároveň dopad na
zamestnanosť a produkciu najmenej ďalším 50 odborom hospodárstva
potrebného pre stavebníctvo. Je to nádejný krok k oživeniu výstavby a
zamestnanosti. Aby bolo dosiahnuté očakávané oživenie stavebníctva a
zastavenie jeho neustáleho všeobecného prepadu, je nevyhnutné zmeniť
prístup k jeho legislatíve. Preto je najvyšší čas vrátiť sa
k tradičným principiálnym subordinačným dodávateľsko-odberateľským a
platobným vzťahom. Je potrebné vrátiť do systému kvalifikovaných
odborníkov do všetkých úrovní stavebníctva v celom jeho priereze od hora
dolu až po posledného robotníka. Stavebníctvo je v prvom rade vec
technická, organizačná a ekonomická. Nie je to hračka pre obchodníkov,
politikov a teoretikov, čoho sme desiatky rokov svedkami. Priznám sa, že som
zatiaľ veľmi skeptický napriek náznakom snahy štátu na udržanie aspoň
terajšieho stavu rôznymi podpornými programami, o ktorých som už hovoril.
Po osobných skúsenostiach s úradmi v oblasti tvorby legislatívy a so
skúsenosťami s organizáciami, ktoré verejne proklamujú, že sa úporne
starajú o udržanie systému a odbornosti v stavebníctve, nie je vidieť
nič okrem prekážok k rozvoju odbornosti a pripravovaného chaotického
pozmeneného návrhu stavebného zákona z roku 2006 Dzurindovej vlády,
nevidím nádej na skorú nápravu situácie v stavebníctve. Stále
prevládajú osobné a skupinové pôžitkárske a finančné záujmy, t. j.
klientelizmus, ktorý neberie ohľad na rozvoj a kvalitu stavebníctva ako celku
aspoň na úrovni začiatku 90 rokov minulého storočia. Ak by sa stal zázrak
a vláda by zastavila dokončenie a schvaľovanie poslednej verzie
pripravovaného nezrozumiteľného stavebného zákona a vzápätí by začala
pripravovať skutočne nový stavebný zákon s inou zásadne zredukovanou
skupinou odborníkov z reálnej praxe, potom vidím v dohľadnej dobe
zásadné a verím, že pozitívne zmeny v stavebníctve a na neho napojené
ostatné odvetvia. Akútny nedostatok vlastných investičných zdrojov do
rozvoja vlastného stavebného priemyslu, chýba nám koncepcia slovenského
priemyselného rozvoja a chýba systém v stavebníctve a v jeho legislatíve.
Toto má potom za následok chaotickú tvorbu zákonov nie len pre
stavebníctvo, neustále desiatky noviel na novely a nedostatočnú
previazanosť zákonov medzi sebou. Dôkazom toho je aj spomenutá posledná
verzia tzv. „nového stavebného zákona“ upravená z návrhu v roku
2006. Stačí si prečítať len niekoľko strán v úvode a máte ako
odborník aj laik toho dosť. Jeden z absolútne najdôležitejších zákonov
slovenského hospodárstva nemôžem predsa pripravovať s desiatkami
teoretikov, obchodníkov, ekonómov, právnikov a iných odborníkov
z rôznorodých odvetví a špecializácií bez ohľadu na ich spoločenské,
funkčné alebo ekonomické postavenie, aby sme ich neurazili. Stavebný
poriadok je výsostne vecou skúsených stavbárov praktikov z dlhodobej
reálnej praxe a právnika, ktorý má v legislatívnych procesoch prax. Čím
viac rôznorodých tvorcov, tým viac presadzovaných záujmov a hádok medzi
nimi. Len na doplnenie a pre zaujímavosť spomeniem, že Profesor Cyril
Northcote Parkinson v jednej zo svojich kníh kedysi o úradníkoch a tvorbe
zákonov na ministerstve námorníctva v Anglicku napísal toto (voľne
preložené):
1) Keď ministerstvo dostane príkaz vypracovať nový zákon a nevie ako, alebo
nemá skutočný záujem zákon pripraviť, vytvorí najmenej 50 člennú
komisiu z rôznych odborov, ktorej členovia sa nikdy nedohodnú, budú
zasadať niekoľko rokov až sa práce na zákone tak skomplikujú, že ich
napokon ukončia pre jeho “neaktuálnosť ” a komisiu rozpustia …
2) Keď ministerstvo potrebuje vypracovať nový zákon, pretože ho potrebuje a
vie čo s ním chce dosiahnuť, vytvorí 1 až 3 člennú skupinu
z odborníkov v danom odbore a za niekoľko týždňov až mesiacov má
pripravený zákon na schválenie v snemovni …
Som presvedčený, že pre slovenské stavebníctvo a hospodárstvo bude prínosom zastaviť schvaľovanie teraz pripravovaného v praxi ťažko použiteľného návrhu stavebného zákona. Následne a neodkladne považujem za absolútne nevyhnutné pripraviť a schváliť úplne NOVÝ stavebný poriadok, ktorý jednoznačne a nespochybniteľne bude riešiť jasné pravidlá prípravy, schvaľovania, realizácie a odovzdanie stavebných diel rešpektujúc tradičné Slovenské a vo svete nemenné subordinačné a obchodno-dodávateľské vzťahy typické pre stavebníctvo. Týmto zákonom musíme predvídať problémy a predchádzať im a nie ich neustále hasiť a meniť zákony ako na bežiacom páse, keď nastane problém. Zdroje: ČSSÚ ŠSR, FŠÚ ČSFR, ŠÚ SR a MDVRR SR Sekcia bytovej politiky a mestského rozvoja, Odbor koncepcie bývania a mestského rozvoja, INEKO, Cyril Northcote Parkinson kniha Parkinsonove zákony.
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 58 | T: 0.423445
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne