Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť

ÚzemnéPlány.sk

625 územných plánov

947 článkov

4807 fotografií

online návštevníkov

20. 09. 2024, meniny má: Ľuboslav, Ľuboslava

Aktuality

Nový územný plán Mesta Košice

snimka-obrazovky-2024–06–07–085912.png

Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.

07. 06. 2024 | viac

Urban Upgrades 2022

uu22-atrium-web-archinfo.png

Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.

27. 10. 2022 | viac

Mestské zásahy Tatry

tatry-fb-cover-2×.png

Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.

04. 02. 2019 | viac

Terasy Trstany spúšťajú predaj

trstany-banner-800.png

V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.

25. 06. 2018 | viac

Pocitové mapy Slovenska spustené

pm-fb-profile-2×.png

Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?

15. 03. 2018 | viac

Autor

Jana Milošovičová

Autor fotografií

archív autorky, Rafael Pizzaro

Zdroj

Zelenarchitektura

Zobrazení

17740

Dátum vydania

19. 12. 2011

Kategórie článku

Súvisiace články

Hodnotenie článku

Článok sa mi páči / nepáči

47%

Celkový počet hlasov: 809

Partneri

Generálny partner

Hlavní partneri

Partneri

Mediálni partneri

Anketa

Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?

Áno

41%

Nie

34%

Nedá sa zovšeobecňovať

25%

Zelený urbanizmus – Bo01, Västra Hamnen, Malmö, Švédsko

zel-urbaniz-svedsko-1.jpg

Bo01 je časťou mesta Malmö premenenou z pôvodne industriálneho územia na prosperujúci, multikulturálny urbánny celok. Toto územie výnimočného charakteru pozostáva z 500 domácností, maloobchodných priestorov, parkov, vodných plôch, ale aj komerčných a komunitných zariadení.

zel-urbaniz-svedsko-1.jpg

Urbánna forma a štruktúra územia

Nepravidelná orientácia ulíc v území ochraňuje pred nárazmi silného vetra od mora. Dizajn zahŕňa päť- a viacpodlažné bloky budov pri mori ako opatrenie na ochranu vnútorného územia pred vetrami a zároveň na posilnenie charakteru nábrežnej promenády. Vnútorná časť územia pozostáva z nižších budov, avšak i tu sa uplatňujú výnimky: napríklad pre zvýraznenie nárožných situácií alebo dôležitých trás v území. Dominantou územia je Calatravova obytná výšková budova Turning Torso, ktorá je najvyššou budovou Škandinávie a novým symbolom mesta Malmö.

zel-urbaniz-svedsko-2.jpg zel-urbaniz-svedsko-3.jpg

Všetky bytové domy umožňujú zmiešané využitie – priestory v prízemí majú vyššie miestnosti, čo v prípade potreby umožňí premenu na obchodné priestory. Bytové domy a jednotky sa navzájom líšia v polohe a charaktere – široká škála bytových jednotiek v rozdielnych cenových kategóriách podporuje sociálnu rozmanitosť územia. Rôznorodosť charakteru uličných a dvorných fasád bytových domov podporuje pocit chráneného, polo-súkromného priestoru pre miestnych obyvateľov. Mnoho bytov má k sebe pridružené záhradky, kde majú obyvatelia možnosť pestovať vlastné potraviny.

zel-urbaniz-svedsko-4.jpg zel-urbaniz-svedsko-5.jpg

Doprava

Rozloženie ulíc a mierka verejných priestranstiev sú premyslené aj z hľadiska pešej dopravy a dostupnosti: zdanlivo nepravidelná orientácia obytných blokov bráni vyvinutiu veľkej rýchlosti osobných automobilov a výrazne zvýhodňuje pešiu a cyklistickú infraštruktúru. Tým je zvýšená bezpečnosť a pohodlie chodcov i cyklistov všetkých vekových kategórií. Aj charakter povrchovej úpravy vo väčšine územia evokuje skôr dojem pešej zóny ako cestnej komunikácie.

zel-urbaniz-svedsko-17.jpg zel-urbaniz-svedsko-18.jpg

Výhodné napojenie na systém verejnej dopravy a blízkosti centra mesta ako aj rozsiahla cyklistická infraštruktúra znižuje nevyhnutnosť vlastniť osobný automobil. Vzdialenosť do centra sa dá bez vynaloženia fyzickej námahy prekonať verejnou dopravou, na bicykli alebo seniorských vozíkoch.

zel-urbaniz-svedsko-6.jpg zel-urbaniz-svedsko-7.jpg

Zelené plochy

zel-urbaniz-svedsko-8.jpg zel-urbaniz-svedsko-9.jpg

Parky, súkromné záhrady, zelené strechy a fasády nielen tvoria esteticky hodnotný dizajn voľných priestranstiev a zvyšujú biodiverzitu v území ale aj znižujú povrchový odtok zrážkovej vody a tým prispievajú k zlepšeniu lokálnej mikroklímy.

Energetický systém a eko-efektívne budovy

Územie Bo01 je energeticky sebestačné, čiže vyprodukuje toľko energie ako spotrebuje, a to vďaka alternatívnym zdrojom energie a energeticky efektívnemu dizajnu: orientácia fasád budov a striech umožňuje maximálny solárny zisk pri zachovaní celkovej integrity architektonickej a urbanistickej formy. Územie je napojené na lokálny zdroj rozvodu tepla a okrskovú sieť rozvodu energie. Jadrom energetického systému je tepelné čerpadlo produkujúce energiu pre okrskové vykurovanie a chladenie. Táto energia je sezónne ukladaná v prírodných infiltračných vrstvách 90 metrov pod zemou. Veterná turbína so silou 2 MW zabezpečuje elektrinu potrebnú na chod tepelných púmp a zásobuje 1000 bytov elektrickou energiou. Solárne kolektory na strechách a fasádach zabezpečujú 15% tepelnej energie potrebnej na vykurovanie. Systém tiež zahŕňa solárne panely na výrobu elektrickej energie. Obyvatelia Bo01 môžu sledovať vlastnú spotrebu energie pomocou informačných technológií inštalovaných v svojich domovoch.

zel-urbaniz-svedsko-10.jpg zel-urbaniz-svedsko-11.jpg

Hospodárenie so dažďovou vodou

Alternatívny systém hospodárenia so zrážkovou vodou zvyšuje vizuálnu a ekologickú hodnotu rekreačných priestorov. Zrážková voda je namiesto kanalizácie zachytávaná v nadzemných kanálikoch vedúcich okolo budov; týmito je odvádzaná do bohato zazelenených vodných nádrží, ktoré tvoria centrálne prvky malých, komorných námestí.

zel-urbaniz-svedsko-12.jpg zel-urbaniz-svedsko-13.jpg

Väčšie priestranstvá, ako napríklad parkovacie plochy na okraji územia, sú spevnené priepustnými materiálmi.

zel-urbaniz-svedsko-14.jpg zel-urbaniz-svedsko-15.jpg

Hospodárenie s odpadom

Odpad je triedený dvoma spôsobmi: niektoré domácnosti majú vstavané drviče na potravinový odpad, ďalšie využívajú modernú technológiu mobilného vákuového systému. Táto technológia funguje na princípe prepravy odpadu priamo z nenápadných, napevno umiestnených odpadkových košov podzemnými vákuovými potrubiami do centrálnej zberne. Odkiaľ je odpad odvážaný nákladnými automobilmi do zariadenia na spracovanie komunálneho odpadu. Tam sa s pomocou organických frakcií vyrába bioplyn a zvyšok je spaľovaný na výrobu tepla a elektrickej energie.

zel-urbaniz-svedsko-16.jpg

Údaje o projekte

Lokalita: Západný prístav v Malmö
Team projektantov: MKB Fastighets AB, Malmo, Sweden, Lars Birve, Ingvar Carlsson, Local National government, European Union, verejno-súkromné spoločenstvo
Developer: SWECO Projektledning AB
Architekti: Moore Ruble Yudell Architects & Planners, FFNS Arkitekter AB
Info: www.malmo.com
Začiatok výstavby: 2001, pri príležitosti švédskej medzinárodnej výstavy venovanej bývaniu (Sweden’s International Housing Exhibition)
Regulatívy: Vysoká kvalita konštrukcie bola dosiahnutá vďaka špeciálnemu Programu kvality, záväznom pre plánovanie a výstavbu územia.

Autor
Jana Milošovičová
EcoCityLab
www.ecocitylab.org

Zdroje:
http://www.homesandcommunities.co.uk/…n-compendium?…, 29.9.2011 Gehl Architects (2007): “Public Spaces / Public Life Sydney”, for City of Sydney, 2007.
www.cityofsydney.nsw.gov.au/2030/theplan/. Accessed 10 June 2009, p. 80
http://www.symbiocity.se/…ern-Harbour/, 29.9.2011

Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 82 | T: 0.503088

ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne