Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
625 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
06. 10. 2024, meniny má: Natália
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Katarína Trnovská
Tomáš Manina
18412
12. 09. 2013
Celkový počet hlasov: 574
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Architektonické hodnoty bratislavského mostu, ktorý má už opäť názov Most SNP, poznamenali za uplynulé roky nielen čas a nedostatok mestských financií, ale i nános „kreatívnych” prejavov od násť-ročných anonymov a ilegálne lepených plagátov. V obzvlášť problematickej situácii sa nachádza frekventovaný priestor obratiska autobusov na ľavej strane Dunaja. S výnimkou dvoch bufetov, či skôr výčapov, a niekoľkých graffiti pochybnej kvality, ktoré aspoň čiastočne zamestnávali zrak čakajúcich na spoj, tu donedávna nebolo nič, čo by sa dalo považovať za vizuálne atraktívne. Pritom toto miesto je napríklad pre turistov, ktorí cestujú priamou autobusovou linkou z Viedne, Prahy či Budapešti, prvým kontaktom s hlavným mestom. Situácia sa zmenila, až keď fotograf Šymon Kliman oblepil mohutné nosné stĺpy mostu monumentálnymi fotoportrétmi Partizánov a iniciátori projektu My sme mesto – Vallo Sadovsky Architekti – si vybrali zastávku pod mostom ako vhodné miesto pre svoje mestské zásahy. Hlavným zámerom VSA bolo vytvoriť humánnejšie prostredie predovšetkým pre bežných ľudí – pravidelných cestujúcich, ktorí sú každodenne nútení vnímať priestor pod mostom.
Projekt Prelet je v poradí druhou dizajnérskou intervenciou VSA v tejto lokalite. Dva roky po vymaľovaní „zeleného koberca”, prekrývajúceho nástupištia autobusov, si v júni tohto roku na priestor pod mostom posvietili opäť. Tentokrát doslovne. V rámci pravidelných verejno-prospešných aktivít Naše mesto, organizovaných Nadáciou Pontis, architekti navrhli a spolu s dobrovoľníkmi realizovali závesné osvetlenie, ktoré výrazne zlepšilo svetelnú situáciu nástupišťa. Dizajnu a následnej výrobe predchádzalo meranie, ktoré ukázalo, že pôvodné osvetlenie zodpovedalo žiarivosti 1 lumen, čo v praxi znamenalo, že ľudia po zotmení čakali na autobus takmer v tme. Organizátori projektu oslovili spoločnosti Philips a ZSE (člen skupiny E.ON) s návrhom participovať na realizácii doplnkového osvetlenia, ktoré má zmeniť tieto nevyhovujúce podmienky a súčasne sa má svojou formou stať akýmsi novým mestským akcentom, atraktívnym nielen pre bratislavskú verejnosť, ale i náročnejších zahraničných návštevníkov. Na tento zámer zareagovala i firma Siemens – hlavný správca verejného osvetlenia v Bratislave –, ktorá realizovala nové elektrické rozvody, aby bolo možné svetelné objekty umiestniť na architektmi určené miesta. Viac ako dvadsať dobrovoľníkov navíjalo výplet svietidiel priamo pod mostom, pričom použili takmer štyri kilometre recyklovanej balíkovej pásky. Líniový raster vytvára tieňohru svietiacich objektov, evokujúcich krídla vtákov. Hotové kovové konštrukcie (zabezpečila firma Korveta, s.r.o.) následne inštalovali na závesné kotvy priamo nad nástupištia mestskej hromadnej dopravy. Výsledný efekt levitujúceho svetla púta pozornosť už z Rybného námestia a láka zvedavcov pristúpiť bližšie a zažiť Prelet priamo nad vlastnou hlavou.
V celom projekte sa objavuje zásadný moment opakujúci sa vo viacerých realizáciách iniciatívy My sme mesto. Architekti sa rozhodli šíriť osvetu o zveľaďovaní a ochrane verejného priestoru pomocou priamej účasti verejnosti na tvorbe nových mestských objektov a priestorov. Ide o strategický ťah, ktorý už dávno pochopili aj iné európske mestá, a preto sú ich ulice v skvelej forme. Veď kto už má chuť zničiť vec, ktorú sám vytvoril?…
Časopis ARCH 09/2013, Katarína Trnovská
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 67 | T: 0.276761
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne