Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť

ÚzemnéPlány.sk

625 územných plánov

947 článkov

4807 fotografií

online návštevníkov

09. 11. 2024, meniny má: Teodor

Aktuality

Nový územný plán Mesta Košice

snimka-obrazovky-2024–06–07–085912.png

Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.

07. 06. 2024 | viac

Urban Upgrades 2022

uu22-atrium-web-archinfo.png

Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.

27. 10. 2022 | viac

Mestské zásahy Tatry

tatry-fb-cover-2×.png

Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.

04. 02. 2019 | viac

Terasy Trstany spúšťajú predaj

trstany-banner-800.png

V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.

25. 06. 2018 | viac

Pocitové mapy Slovenska spustené

pm-fb-profile-2×.png

Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?

15. 03. 2018 | viac

Autor

Marián Hudec

Autor fotografií

Galéria mesta Bratislava, Galéria mesta Žilina, Galéria mesta Košice

Zdroj

Stavebné fórum.sk

Zobrazení

15935

Dátum vydania

20. 12. 2010

Kategórie článku

Súvisiace články

Hodnotenie článku

Článok sa mi páči / nepáči

41%

Celkový počet hlasov: 1641

Partneri

Generálny partner

Hlavní partneri

Partneri

Mediálni partneri

Anketa

Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?

Áno

41%

Nie

34%

Nedá sa zovšeobecňovať

25%

Integrovaná doprava zrýchli a skvalitní cestovanie na Slovensku

integrovanadoprava01.jpg

Na spojení viacerých druhov verejnej dopravy, čiže mestských a prímestských autobusov, električiek, trolejbusov i vlakov na území celého štátu, sa už dlhšie intenzívne pracuje. Integrovaná doprava je jednoduchá, spoľahlivá a prehľadná preprava podľa spoločných prepravných a tarifných podmienok. Pre ľudí to znamená, že sa dovezú do a z práce bez čakania v dopravnej zápche a nemusia hľadať voľné parkoviská. Systém je výhodný aj pre dopravcov, pretože majú viacej cestujúcich, zvyšujú si tržby, a tým pádom môžu modernizovať dopravný park. V konečnom dôsledku pomôže ekonomicky a efektívne využívať verejné dopravné prostriedky. U nás začala integrovaná doprava vznikať po roku 2002 a dnes sa nachádza v rôznom vývojovom štádiu v Bratislave, Žiline a Košiciach.

Bratislava: V obchodných centrách vzniknú nové zastávky

integrovanadoprava02.jpg V tomto roku sa rozbehol integrovaný dopravný systém v Bratislave a Bratislavskom kraji. Cestujúci začali využívať jednotný cestovný lístok v celom regióne. „Zavádzame pravidelné intervaly spojov, ich nadväznosť a garantovanú obsluha všetkých obcí v regióne. Vytvorili sme základné organizačno-technicko-finančné predpoklady na to, aby projekt bol úspešný,“ priblížil hlavné výhody integrovanej dopravy (ID) generálny riaditeľ spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava (BID) Alexander Ballek.

Do ID sú zapojení traja prepravcovia, a to Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko. Bolo potrebné presvedčiť ich, že optimalizáciou dopravy len získajú. Bol to plán dopravnej obsluhy regiónu, ktorý zohľadnil údaje o doprave a pomohol odstrániť paralelné jazdy. Na rozvoj ID potrebuje Bratislava a Bratislavský kraj zodpovedajúcu infraštruktúru. Spomínaní prepravcovia na to už reagujú. Napríklad Slovak Lines kúpil moderné autobusy, vozidlový park obnovuje aj dopravný podnik a železnice plánujú dodávku nových prímestských vlakových súprav.

integrovanadoprava03.jpg ID si však žiada aj nové priestupné stanice, vlakové a autobusové stanice a najmä nástupné ostrovčeky, aby prestupovanie bolo plynulé a bez ťažkostí. „Robia to všetky tri prepravné spoločnosti, chce to však čas a peniaze. Napríklad železnice pripravujú v nových bratislavských obchodných centrách zastávky, menovite vo Vrakuni, v Devínskej Novej vsi, Lamači a Petržalke,“ dodal Ballek.

Podľa nových taríf budú lístky v BID lacnejšie. Už od jesene sa má cestovať po celom Bratislavskom kraji od 2,30 eura na deň, a to všetkými druhmi verejnej dopravy. Cestujúci budú môcť použiť regiobus, električku, trolejbus, autobus MHD a regionálny vlak v Bratislave i v celom BSK. Okrem toho poslanci kraja nedávno schválili aj niektoré zľavy na lístky v ID. Cenník BID je variabilný a počíta s rôznymi potrebami cestujúcich. Ľudia si budú môcť vybrať, či chcú cestovať len v meste Bratislava (lístky druhu CITY), alebo len v regióne (druh REGIO), prípadne chcú cestovať v meste aj v regióne (druh KOMBI). Na výber budú jednorazové lístky s rôznou časovou platnosťou a predplatné lístky na mesiac, tri mesiace a rok.

Žilina: Spojenie železnice a hromadnej dopravy

integrovanadoprava04.jpg integrovanadoprava05.jpg integrovanadoprava06.jpg

Žilinský regionálny integrovaný dopravný systém ŽRIDS tvorí integrácia osobnej železničnej dopravy na trati Žilina – Rajec, ktorú prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko s mestskou hromadnou dopravou v Žiline zabezpečovanou Dopravným podnikom mesta Žilina. ID je rozdelená do 7 tarifných zón (dve obsluhuje MHD) s úplnou integráciou všetkých tarifných bodov na trati Žilina – Rajec. Tento IDS vznikol v roku 2003, keď Slovenská investičná a realitná spoločnosť (SIRS) v Žiline pomohla obnoviť dopravu na spomínanej regionálnej trati. Do ID sa mala zapojiť aj SAD v Trenčíne, mesto Trenčín a letisko v Dolnom Hričove. Zámer v tejto časti zatiaľ nevyšiel a zostal len v projekte.

Letisko v Dolnom Hričove slúži pre potreby regiónu severozápadného Slovenska, ktorý má približne 1,2 milióna obyvateľov a je po Bratislave a Košiciach tretím ekonomickým a hospodárskym centrom Slovenska. Táto oblasť je súčasťou Euroregiónu Beskydy. Letecké spojenie z centra Považia do Prahy je dvakrát denne. Z Prahy možno letieť ďalšími nadväzujúcimi spojmi do celého sveta.

Kľúčovým bodom súčasnej Regionálnej ID v Žiline je tamojší dopravný podnik, ktorý od 15. 2. 2010 zaviedol elektronický cestovný SMS lístok. Žiadateľ – budúci cestujúci – pošle na vopred určené špeciálne skrátené číslo zo svojho mobilného telefónu SMS správu podľa zadaných kritérií (väčšinou prázdnu SMS správu). Po overení funkčnosti SIM karty a výšky kreditu pri predplatenej SIM karte, resp. platnosti paušálneho programu, dôjde na SIM kartu potvrdzujúca správa, ktorá obsahuje potvrdenie o zakúpení SMS lístka, čas zakúpenia a overovací kód. Až po prijatí potvrdzujúcej SMS správy je cestujúci oprávnený nastúpiť do prostriedkov MHD. Žilinčania túto modernú formu zaviedli po Bratislave, kde je o to čoraz väčší záujem.

Presne taký je aj v Žiline. Tamojší dopravný podnik prepraví 12 miliónov platiacich cestujúcich ročne, žilinské priemerné cestovné je pri čipových kartách 0,22 eura. Nedávno uviedol do prevádzky aj novú webovú stránku pre verejnosť a uhradil ju z medzinárodného projektu Benefit.

Košice: Komplexný systém na báze koľajovej dopravy

integrovanadoprava07.jpg integrovanadoprava08.jpg integrovanadoprava09.jpg

Košice a Košický samosprávny kraj sa tiež usilujú o sprevádzkovanie IDS, a to v prvom rade ako integrovaného systému osobnej koľajovej dopravy (ISKD). Príprava ISKD v regióne Košíc sa začala v 90. rokoch 20. storočia overovacou prevádzkou Košického integrovaného dopravného systému (KIDS) v roku 1999 za účasti železničnej, autobusovej a mestskej hromadnej dopravy na zabezpečenie zvozu zamestnancov U. S. Steel Košice do železničnej stanice Haniska pri Košiciach na jeden prepravný doklad.

Prvá etapa KIDS fungovala v rokoch 2001 až 2005. V roku 2004 sa začala pripravovať druhá etapa, ktorá vychádzala aj z koncepcie tvorby regionálnej dopravnej politiky na zvýraznenie podpory rozvoja integrovaných dopravných systémov (MDPaT SR, 2002). Mesto a Košický samosprávny kraj (KSK) prípravu projektu smerovali ku komplexnému riešeniu integrovaného dopravného systému tak, aby sa vybudovala potrebná infraštruktúra v meste a jeho širšom okolí, čo bolo základom vzniku Košickej koľajovej osobnej regionálnej integrovanej dopravy (KORID).

V decembri 2006 sa podpísala dohoda o spolupráci medzi Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, KSK, mestom Košice a Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR), výsledkom ktorej bolo začatie projektovej prípravy spracovaním Štúdie integrovaného systému osobnej koľajovej dopravy v regióne Košíc. Jej výstupom je dnes príprava projektov na dopravné stavby a technológie KORID-u.

V Česku začali so zavádzaním ID oveľa skôr ako my

Kým na Slovensku sa o vytváraní systémov ID intenzívnejšie hovorí až v posledných rokoch, v Českej republike sa tieto začali rozvíjať už začiatkom 90. rokov minulého storočia – predovšetkým v Prahe. Zaujímavý je vývoj integrovaného dopravného systému v Juhomoravskom kraji. Prvé pokusy o integráciu siahajú ešte do roku 1987. Neboli však úspešné, a tak skutočný začiatok sa datuje do roku 2001. Dnes je do systému zapojených 113 trás, z toho 5 vlakových, 13 električkových, 13 trolejbusových a zvyšných 82 autobusových. Dopravu zabezpečuje 12 dopravcov.

V štandardoch sú vymedzené dôležité pravidlá a zásady pre spoločnú prevádzku. Stanovený je i vzhľad zastávok, vybavenie a výzor vozidiel a zabezpečenie náhradnej dopravy. Za nedodržiavanie pravidiel môže byť podnik sankcionovaný. Celý systém ponúka prehľadné tarify. V rámci tohto IDS sa do systému integrovali aj České dráhy (ČD). Znamená to, že na vymedzenom území sa dajú s jedným cestovným dokladom IDS používať všetky osobné a zrýchlené vlaky.

Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 71 | T: 0.481637

ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne