Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť

ÚzemnéPlány.sk

625 územných plánov

947 článkov

4807 fotografií

online návštevníkov

08. 10. 2024, meniny má: Brigita

Aktuality

Nový územný plán Mesta Košice

snimka-obrazovky-2024–06–07–085912.png

Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.

07. 06. 2024 | viac

Urban Upgrades 2022

uu22-atrium-web-archinfo.png

Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.

27. 10. 2022 | viac

Mestské zásahy Tatry

tatry-fb-cover-2×.png

Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.

04. 02. 2019 | viac

Terasy Trstany spúšťajú predaj

trstany-banner-800.png

V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.

25. 06. 2018 | viac

Pocitové mapy Slovenska spustené

pm-fb-profile-2×.png

Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?

15. 03. 2018 | viac

Autor

Martina Horváthová

Autor fotografií

Zechner & Zechner

Zdroj

Časopis EUROSTAV

Zobrazení

17975

Dátum vydania

22. 08. 2013

Kategórie článku

Hodnotenie článku

Článok sa mi páči / nepáči

48%

Celkový počet hlasov: 796

Partneri

Generálny partner

Hlavní partneri

Partneri

Mediálni partneri

Anketa

Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?

Áno

41%

Nie

34%

Nedá sa zovšeobecňovať

25%

HLAVNÁ STANICA V GRAZI

graz.jpg

Po dvoch rokoch výstavby a investícii 90 mil. eur bol miestny dopravný uzol – Hlavná stanica v meste Graz – dokončený včas a v rámci rozpočtu. Priestranstvo pred stanicou má novú strechu s názvom „Golden Eye“, ktorá označuje stred námestia. Električkové linky prešli najväčšou zmenou. Teraz cirkulujú v podzemí, so štyrmi linkami, ktoré sa pripájajú priamo k stanici. Keďže sú prepojené s mestskou hromadnou dopravou a medzinárodnými spojmi, stanicou každodenne prechádza asi 40 000 cestujúcich.

graz.jpg

Redizajn stanice a presunutie električkových liniek pod zem umožňuje ponúknuť cestujúcim atraktívne a funkčné tranzitné centrum. Ide o spojenie medzi východom a západom, čo má veľký význam pre rozvoj mesta Graz. Projekt mal vplyv na rozvoj celej lokality v okolí stanice. Pretvoril veľký priestor na príťažlivejší a je iba prvým projektom v tejto oblasti.

Architektonické riešenie
Nová 80 metrov dlhá podzemná zastávka štyroch električkových liniek 1, 3, 6 a 7 sa nachádza pod námestím Europaplatz. Zastávka je otvorená a nadväzujú na ňu čakárne. To umožňuje jej prirodzené osvetlenie a zaisťuje optimálne vetranie. V prípade požiaru, je možné odstrániť dym zo stanice bez ďalších systémov. Najvýznamnejším a najvýraznejším prvkom nového dizajnu stanice je určite jej zastrešenie oválnym prstencom s názvom „Golden Eye“, ktorý ponúka ochranu haly električkovej zastávky v podzemí a autobusovej zastávky nad ňou. Eskalátory a hlavne výťahy smerujúce do podzemia poskytujú bezbariérový prístup na zastávku aj na úroveň námestia.
Interiéry v podzemí osviežuje jednoduché ale dostatočne výrazné a zreteľné grafické označenie električkovej zastávky v bledozelenej farbe.

stanica3.jpg

Materiálové a konštrukčné riešenie
Výstavba novej električkovej zastávky ponúkla možnosť prispôsobiť sa heterogénnemu vzhľadu námestia a nevyhovujúce stanice premeniť na vyhovujúce.
Povrchy stien a strechy stanice sú pokryté betónovými panelmi s pruhovaným vzorom v troch rôznych odtieňoch sivej.
Zaujímavý prístrešok s názvom „Golden Eye“ vytvára dominantu námestia. Pri pohľade na prístrešok zospodu, sa v ňom odráža skreslená verzia pruhovanej dlažby námestia, cestujúcich a vozidiel, pripomínajúca odraz v zrkadle alebo priemet na projekčné plátno.
Konštrukcia oceľovej strechy, s plochou cca 3 000 m2, je tvorená z kĺbových podpier (kruhové rúrky) a chrbtice, ktorá spája jednotlivé podpery a radiálne rebrá. Celková hmotnosť je cca. 420 ton. Vzhľadom k obmedzenému priestoru a krátkej dobe realizácie bola celá konštrukcia spájaná na mieste skrutkovaním, bez použitia zvárania.
Aj v tomto projekte sa myslelo na cyklistov. Zlepšenie prístupu pre cyklistov z prednej časti stanice a vytvorenie novej krytej úschovne pre bicykle bolo súčasťou projektu aj realizácie stanice.
To, aby aj okolie stanice sa stalo atraktívnejším, mali na starosť krajinní architekti zo zoskupenia 3:0 Landschaftsarchitektur, ktorí vytvorili na námestí trávnaté ostrovy ohradené drevenými plôtikmi a doplnené oddychovými miestami s lavičkami.

Už ako projekt zaujalo toto architektonické riešenie stanice odborníkov natoľko, že mu udelili prestížne rakúske ocenenie VCÖ-Mobilitätspreis 2011 (pre udržateľnú mobilitu a efektívnu dopravu), ktoré sa udeľuje za projekt ochraňujúci klímu a zabezpečujúci zdravé životné prostredie.

stanica1.jpg

Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 66 | T: 0.433828

ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne