Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
626 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
20. 03. 2025, meniny má: Víťazoslav, Klaudius
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Vydavateľstvo Eurostav
Vydavateľstvo Eurostav
11447
10. 10. 2013
Celkový počet hlasov: 974
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Súťaže
Výstavy
Realizácie k téme
Irakli Eristavi: Kasárne/Kulturpark, Košice
Andrea Bacová: Kult kultúry v Kulturparku
Viktor Šabík: Rekonštrukcia mlyna na administratívnu budovu,
Preseľany
Ivana Moncoľová: Architektúra s happy endom
Atrium – Michal Burák – Dušan Burák – Marek Ganz: Spots, Košice;
Matej Mihalič – Martin Mihály
Pavol
Mészáros: Košické výmenníky pokračujú
Atrium – Esterni: Pod mostom, Košice
Pavol Mészáros: Urban Interventions a mestský zásah pod mostom
Michal Mihaľák – Ján Kanócz: Rekreačná chata Maša, Nižný
Klátov
Juliana Berberich Sokolová: Ľahkosť letných mesiacov a stavieb
Jiří Soukup: Lovecký areál, Radějov-Pusté
Ivan Gogolák: Lovecká samota
Informácie
Domy pre ľudí – humánna bytová výstavba v Rakúsku
A3UM opäť na obrazovkách
Svetový deň architektúry v réžii SAS
1×1 pavilón
Recenzie
Alena Kubová-Gauché: Kniha o legende
Ondřej Beneš – Oldřich Ševčík: Architektura a automobil jako fenomén
moderní doby
Iná kultúra
Katarína Trnovská: Dizajn oslavuje v septembri!
Branislav Štěpánek: Nepokojný Ľubo Stacho
Ivana Tláskalová Zavillová: Spravodajstvo z Prahy
Imro Vaško: Architektúra pohyblivého obrazu – erózia elít
English summary
Architecture and leisure time
Kult kultúry v Kulturparku
Najväčšou investičnou akciou v rámci projektu EHMK bola rekonštrukcia areálu bývalých kasární. Napriek pragmatickej funkcii boli kasárne postavené v klasicistickom duchu s množstvom detailov na fasádach. Ateliér zerozero pracoval so zachovanou substanciou s úctou a rešpektom. Pôvodné budovy, hoci to tak zo zákona nemuselo byť, ostali zachované a ukážkovo zrevitalizované. Na ploche cca 3,7 ha vznikla kultúrna infraštruktúra, ktorá bude iniciovať aktivity podporujúce kultúrnejší životný štýl Košičanov i návštevníkov. V hlavnom objekte ALFA – v pôvodnej pekárni uprostred areálu – je v dvoch sálach multifunkčný koncertný priestor. Okrem toho je tu aj galéria. Objekt CHARLIE je využívaný ako mestské výstavné priestory. V jeho časti je stála náučno-vedecká expozícia pre deti „Steel park“. BRAVO, rozľahlý objekt, koncipovaný ako Centrum podpory kultúry a kreativity, disponuje množstvom univerzálnych priestorov. Architekt Eristavi rozvinul koncepciu prestavby starého kasárenského celku do urbanistického „Raumplanu“, v ktorom sú jednotlivé objekty pospájané pomyselnou matricou pravidelného geometrického rastra v modulovej osnove 8×8 m. Priestorový koncept kasární bol totiž založený na ortogonálnej mriežke, ktorú bolo možné preniesť aj do novej koncepcie Kulturparku. Prirodzene zostarnutá klasicistická architektúra bola podriadená výraznej priestorovej redefinícii. S úctou k jej veku bol vo vnútri citlivo vybraný niekde strop, otvor, niekde priečka. Oceľový skelet umožnil veľa. Tektonika objektov sa nezmenila, klasicistický výraz je zachovaný. Nerušivé novotvary sa objavujú len pri vstupoch do objektov. Prvky fasádneho členenia sú remeselne výborne zvládnutou replikou, keďže objekty museli byť zateplené kvôli minimalizácii prevádzkových nákladov. „Raumplan“ Kulturparku tvoria tri pôvodné budovy a osem nových pavilónov, park a open space námestia. Priestorovú koncepciu zjednocujú farby použitých materiálov. Monochromatický charakter dostali aj nové pavilóny, slúžiace na rôzne účely. Použitie antikora a skla prinieslo efekt v podobe efemérnej architektúry, ktorá splýva s okolím. Verejný open space je koncipovaný ako multifunkčný interaktívny priestor.
Text: Andrea Bacová
Foto: Robo Kočan
Ľahkosť letných mesiacov a stavieb
Stavanie chát a trávenie voľného času v nich naberalo na popularite v prvorepublikovom Českoskovensku, prvú vlnu rozmachu zaznamenalo už v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Zhruba v tom čase začína do českého a slovenského jazyka prenikať nové slovo „weekend“. Na rastúcu popularitu chát má vplyv postupne sa meniaca dĺžka voľného času, ako aj jeho využívanie. Aj keď väčšina rodinných chát predstavuje „architektúru bez architektov“, ani architektmi navrhnuté chaty nie sú ojedinelé. Chata na Maši je umiestnená v chatovej oblasti, chatky ktorej vypovedajú o rôznych podobách predstáv ich majiteľov. Ich škála okrem tradičných drevených chát obsahuje ťažkopádnejšie tehlové stavby aj takmer pseudo-sakrálne počiny. V tomto kontexte chatka so svojou drevenou konštrukciou a dôrazom na vzdušnosť, teplo a priehľadnosť pôsobí nesmierne osviežujúco. Výberom materiálov a celkovým prevedením pracuje s mnohými premisami tradičného uchopenia chaty, ako napr. prepojenie s okolitou prírodou (avšak umožňujúc zachovanie viac-menej „mestského“ spôsobu života a obývania), sezónnosť využitia a využitie prírodných materiálov. Je zasadená do jemného svahu a elegantne využíva mierny sklon terénu, ako aj úzke vymedzenie pozemku vo svoj prospech. So sklonom terénu pracuje aj členenie vnútorného priestoru (spodná a vyvýšená časť domu sú spojené schodíkmi, kopírujúcimi časť diagonálnej osi, okolo ktorej je vnútorný priestor členený), jednopodlažná stavba tak nadobúda priestornejší ráz. Posadenie na pätkách umožňuje ľahkosť celodrevenej konštrukcie a dodáva celej stavbe vzdušnosť, a subtílnosť. Taktílna textúra exteriérových stien, dosiahnutá pravidelne sa striedajúcou hrúbkou fošien, reaguje na meniace sa svetelné podmienky a podtrhuje prepojenie budovy s rytmom roka a dňa. Dôraz autori kládli na prepojenie s prírodou – drevená terasa obopína chatu z troch strán, použité sú veľkorozmerné okná a presklené dvere. Predstavivosť najviac zamestnáva plochá zelená strecha.
Text: Juliana Berberich Sokolová
Foto. Ján Krcho
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 65 | T: 0.348242
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne