Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
627 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
02. 11. 2025
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
Ing. arch. Ľudmila Priehodová
26443
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
Vo svojom príspevku k téme regulačné nástroje – metodické prístupy a prax vychádzam najmä zo skúseností z posledných desiatich rokov keď sa stretávam aj s takými prístupmi, ktoré nie sú príkladmi hodnými nasledovania. Výsledky takýchto tiež prístupov vedú bohužiaľ často k nevhodným a nevratným zásahom do urbanistickej štruktúry mesta. Keď som sa pred pár rokmi stretla na úrovni mesta s názorom, že načo vôbec robím tie územné plány, veď v Banskej Bystrici všetko riešime urbanistickými štúdiami a územný plán u nás nikto nepotrebuje, lebo len zdržuje investorov…, nebolo mi všetko jedno.
V prvej časti svojho príspevku chcem na príkladoch z praxe poukázať na to ako by sa to robiť nemalo. Najčastejšie podľa mojich skúseností dochádza k zneužívaniu Urbanistickej štúdie – územnoplánovacieho podkladu, alebo inak k zamieňaniu si pojmov územnoplánovací podklad a územný plán. V obci, ktorá má vypracovaný územný plán, alebo aj podrobný územný plán zóny, nie je možné ho meniť urbanistickými štúdiami. Aj keď sa takéto urbanistické štúdie primerane verejne prerokujú a predložia zastupiteľstvu na prerokovanie, zostanú vždy len podkladom pre zmeny na doplnky územného plánu. Až zmeny a doplnky UPD sú relevantnou dokumentáciou, ktorou sa mení pôvodný územný plán. Stretla som sa s urbanistickými štúdiami, ktoré riešili umiestnenie jednej, prípadne dvoch stavieb na jednom pozemku bez riešenia širších súvislostí.
Nie zriedka boli v takýchto urbanistických štúdiách vymedzené záväzné regulatívy, ktoré sa pri prerokovaní v zastupiteľstve neschvaľovali, iba zobrali na vedomie. Tým, že bola urbanistická štúdia „zobratá na vedomie“ v zastupiteľstve, interpretovala sa následne ako schválená, právne záväzná a slúžila ako podklad pre umiestnenie stavby. Ak ale riešenie v urbanistickej štúdii nevyhovovalo z nejakého dôvodu inému investorovi, ktorý vstupoval do územia s iným zámerom, tak nebol problém argumentovať tým, že urbanistická štúdia nie je záväzná a zrazu už záväzné regulatívy vymedzené v štúdii neplatili. Takéto metodické prístupy vnášajú neistotu medzi účastníkov investičných procesov a často sú zdrojom zbytočných konfliktov.
Urbanistická štúdia je územnoplánovací podklad, rieši čiastkové problémy v území. Spracúva sa pri príprave územného plánu ako návrh koncepcie priestorového usporiadania a funkčného využívania územia na spodrobnenie alebo overenie územného plánu pri zmene a doplnkoch územného plánu na riešenie niektorých špecifických územno-technických, krajinno-ekologických, environmentálnych, urbanistických alebo architektonických problémov v území ako podklad pre územné rozhodovanie alebo ak to ustanovuje osobitný predpis.

Územnoplánovacia dokumentácia – územný plán regiónu, obce, či zóny na rozdiel od urbanistickej štúdie rieši komplexne priestorové usporiadanie a funkčné využívanie územia, zosúlaďuje záujmy a činnosti ovplyvňujúce územný rozvoj, životné prostredie a ekologickú stabilitu, ustanovuje regulatívy priestorového usporiadania a funkčného využívania územia.
Aj pri vymedzovaní záväznej časti územného plánu dochádza často k nejednoznačnému definovaniu záväzných regulatívov. Na príklade Zmien a doplnkov ÚPN CMZ Banská Bystrica, Kapitulská ulica chcem poukázať na diskutabilné hmotovo-priestorové regulatívy. V mestskej pamiatkovej rezervácii sa v MPR navrhuje hotel v grafickej časti s presne určeným umiestnením a s vyznačenými výškovými regulatívami.
V záväznej časti UPN vyhlásenej všeobecne záväzným nariadením sú v dvoch paragrafoch uvedené rôzne metodické prístupy pre hmotovo – priestorové umiestnenie hotela. V §3. Regulatívy priestorového usporiadania a funkčného využívania územia a ochrany kultúrno-historických hodnôt, ods.5 sa uvádza regulatív:
Objemové, výškové a priestorové usporiadanie treba podriadiť existujúcim chráneným objektom, hmotovo – priestorové riešenie vo variantoch overiť v štúdii areálu novostavby. Výškové zónovanie nesmie presiahnuť výšku rímsy SSE. V ďalšom §5. Regulatívy umiestnenia stavieb na jednotlivých pozemkoch, urbánnych priestorov s určením zastavovacích podmienok, ods. 6 sa už uvádza, že: Viacpodlažné hmoty riešiť v rámci hmotovo – priestorového riešenia a architektonického výrazu, overené v ďalších stupňoch projektovej dokumentácie.

V takto citlivom priestore mestskej pamiatkovej rezervácie v bezprostrednej blízkosti národnej kultúrnej pamiatky malo zmene územného plánu zóny predchádzať overenie hmotovo – priestorového riešenia urbanisticko – architektonickými štúdiami, možno aj prostredníctvom medzinárodnej súťaže. Až výsledky serióznych výstupov mohli byť podkladom pre zmeny a doplnky územného plánu. Napriek verejne deklarovanej snahe investora obstarať medzinárodnú architektonickú súťaž hneď po schválení územného plánu zóny, má investor podľa záväzných regulatívov možnosť buď hmotovo – priestorové riešenie vo variantoch overiť v štúdii areálu novostavby, ako si to želali pamiatkári, alebo až v ďalších stupňoch projektovej dokumentácie, ako sa to uvádza v §5 VZN. Mesto ako obstarávateľ UPD má možnosť pristupovať k zmenám strategických dokumentov s plnou vážnosťou, často však z rôznych dôvodov ľahkovážne koná inak. Je to všetko o nás architektoch a urbanistoch, čo všetko sme ochotní na želanie zákazníka nakresliť a na čo všetko sme schopní použiť pečiatku, ktorá by mala garantovať našu odbornú spôsobilosť.
V druhej časti svojho príspevku uvediem dva pozitívne príklady metodických prístupov z praxe – UPN obce Brusno (autor Ing. arch. Chocholová) a ÚPN pamiatkovej zóny Zvolen (autor Ing. arch. Letovanec), ktoré v zmysle platnej legislatívy jednoznačne a zrozumiteľne vymedzujú záväznú časť územnoplánovacej dokumentácie v príslušnej podrobnosti.
Môj príspevok by som ukončila niekoľkými jednoduchými vetami: územný plán je verejný dokument, územný plán je výsledok dohody všetkých strán. Je prospešné ak urbanista predvída možné konflikty a predchádza stretom záujmov, zrozumiteľne komunikuje návrh riešenia nielen s odbornou ale aj s laickou verejnosťou, využíva potenciál odbornej verejnosti v rámci prerokovania, váži si kultúrne dedičstvo a zachované prírodné hodnoty, zodpovedne a s pokorou pristupuje k zmenám a doplnkom jestvujúcej urbanistickej koncepcie, myslí na ďalšie generácie, ktoré prídu po nás…
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne