Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť
627 územných plánov
947 článkov
4807 fotografií
05. 07. 2025
Do konca septembra 2024 máte možnosť pripomienkovať Návrh nového územného plánu Mesta Košice.
Dovoľujeme si Vás pozvať na podujatie, ktoré sa uskutoční v Košiciach a obciach východného Slovenska od 04. do 05. novembra 2022.
Tatry potrebujú Vaše nápady. Ďalší z cyklov projektu Mestské zásahy sa blíži do finále.
V Trsťanoch pri Košiciach spúšťajú predaj rodinných domov s jedinečným konceptom ekologického bývania.
Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?
doc. Ing. Daniela Ďurčanská, CSc., Stavebná fakulta Žilinskej univerzity
20851
Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?
V mestskom prostredí je možné v jazdnom pruhu širokom 3,5 metra
prepraviť za jednu hodinu 2 tisíc ľudí v automobiloch, 9 tisíc ľudí
autobusom, 14 tisíc ľudí na bicykloch, 19 tisíc ľudí môže prejsť
pruhom širokým 3,5 m pešo a 22 tisíc ľudí električkou alebo iným
koľajovým dopravným prostriedkom.
Na základe prieskumov je bicykel v mestách na vzdialenosť do 5 km
rýchlejší ako automobil a do 8 km sa mu priemernou jazdnou rýchlosťou
vyrovná.
Aj na Slovensku bola a je snaha o rozvoj cyklistickej dopravy. Už v roku 2004 bola pre MDPaT SR spracovaná Koncepcia rozvoja cyklistickej dopravy v SR (CYKLIS). Spracoval ju kolektív pracovníkov Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline, Katedry cestného staviteľstva pod vedením profesora Čoreja, za spolupráce Výskumného ústavu dopravného Žilina (Ing. Ľ.Palčák), Stavebnej fakulty STU Bratislava (prof. B.Bezák, CSc.), SAŽP Žilina (Ing. Ľ. Mateček) a Cyklotour Žilina (Ing. S. Strečanský).
Koncepcia bola zameraná na [1]:
A. Základné smerovanie – vízia v oblasti cyklistickej dopravy
B. Priority rozvoja cyklistickej dopravy v SR
C. Implementácia koncepcie cyklistickej dopravy v podmienkach SR
D. Zabezpečenie rozvoja cyklistickej dopravy v programových dokumentoch
SR
E. Využitie štrukturálnych fondov pre zabezpečenie rozvoja cyklistickej
dopravy
Okrem porovnania rozvoja cyklistickej dopravy v Európe a na
Slovensku dokument obsahoval aj analýzu súčasného stavu na Slovensku a
predpoklady rozvoja cyklistickej dopravy na Slovensku.
Z dokumentu vyplývajú aj motivačné činitele rozvoja cyklistickej
dopravy
Používanie bicykla je síce proces, o ktorom si každý jednotlivec rozhoduje
sám, ale k tomu je potrebné naštartovať proces motivujúci ho
k pozitívnemu rozhodnutiu. Treba mať stále na pamäti, že najväčším
nepriateľom cyklistiky a to hlavne v mestách nie sú automobily, ale dlhodobo
pretrvávajúce predsudky.
Volení predstavitelia samosprávy a to predovšetkým miest a obcí si musia
uvedomiť, že sú to práve oni, ktorí nesú zodpovednosť za stav životného
prostredia v mestách a obciach. Podľa [2] si 73 % všetkých Európanov
myslí, že používanie bicykla v mestách oproti automobilom by malo byť
zvýhodnené. Voľba cyklistiky ako spôsobu dopravy závisí na subjektívnych
faktoroch ako sú:
spoločenská prijateľnosť, pocit bezpečia, uznávania bicykla za dopravný
prostriedok aj pre dospelých, ..
Dôvody podpory cyklistickej dopravy miestnou samosprávou
Konstanz – križovatka dvoch cyklotrás
Z oblasti všeobecných pozitívnych vplyvov cyklistiky na jednotlivca, rodinu spoločnosť možno spomenúť hlavne:
I keď priama kvantifikácia hospodárskych a sociálnych efektov pre obec je pomerne zložitá, všeobecne možno konštatovať, že každá cesta na bicykli nám ušetrí mnoho finančných prostriedkov a má rad ďalších výhod ako pre jednotlivca tak aj pre mesto.
Bremy – MHD a cyklistický chodník
Z oblasti všeobecných pozitív cyklistiky možno spomenúť:
Na Slovensku sa cyklistické komunikácie v mestách už taktiež stávajú súčasťou komunikačného systému, zatiaľ však nie je samozrejmosťou ich komplexná vybavenosť. Myslím napr. na korektné riešenie križovania s ostatnými druhmi dopravy, na parkoviská pre bicykle na železničných a autobusových staniciach, stojany na bicykle pred inštitúciami, obchodnými centrami, na námestiach alebo v parkoch a pod.
Čo dodať na záver. Všetky uvedené príklady sú zo zahraničia. Dúfam, že sa pridá niekto, kto napíše, že aj Slovenské mestá budujú komplexne vybavené cyklistické komunikácie.
Literatúra:
[1] Čorej, J. a kol.: Koncepcia rozvoja cyklistickej dopravy v SR
(CYKLIS), ŽU Žilina, 2004
[2] Cyklistika pro města. Informace pro zástupce měst a obcí. Delegace
evropské komise v České republice, 2002. ISBN-80–7212–197–9.
[3] Cambridge city council walking and cycling strategy.
Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené
ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne