Nie ste prihlásený Registrácia Prihlásiť

ÚzemnéPlány.sk

604 územných plánov

943 článkov

4802 fotografií

online návštevníkov

18. 06. 2018, meniny má: Vratislav

Aktuality

Pocitové mapy Slovenska spustené

pm-fb-profile-2×.png

Pomôžte zmeniť Vše mesto. Práve teraz máte možnosť vyjadriť sa k atraktívnosti verejných priestorov, doprave, zeleni v meste a bezpečnosti. Ktoré priestory sa Vám páčia? Kde máte problémy s bicyklovaním? V ktorej oblasti je dostatok kvalitnej zelene? Kde sa necítite bezpečne?

15. 03. 2018 | viac

Diskusné stretnutie k Manuálu tvorby verejného priestoru

img-20180303–192534.jpg

V poradí prvé stretnutie s verejnosťou k pripravovanému Manuálu tvorby verejných priestorov Prešova zorganizovali Atrium Architekti v Libresso caffe 3.3.2018 v Prešove.

07. 03. 2018 | viac

Diskusia k téme verejných priestorov Prešova.

Radi by sme Vás srdečne pozvali na podujatie Verejné priestory Prešov, ktoré predstavuje prvé zo série diskusno — participačných stretnutí k pripravovanému Manuálu tvorby verejných priestranstiev Prešov.

22. 02. 2018 | viac

VÝSKUM V OBLASTI AUTONÓMNEHO ÚZEMNÉHO PLÁNOVANIA

eu-logo-2.png

Zvýšenie súkromných investícií prostredníctvom spolupráce výskumných inštitúcií a podnikateľskej sféry.

29. 01. 2018 | viac

Vernisáž Mestské zásahy Kežmarok

mz-kezmarok-poster-vernisaz-web.png

Tešíme sa na prezentáciu a krst publikácie MZKK 24.11.2017 o 17:00 v Mestskej knižnici Kežmarok.

15. 11. 2017

Autor

Martina Horváthová

Spoluautori

Anne-Marie Ring

Autor fotografií

Jansen AG, CH-Oberriet

Zdroj

Vydavateľstvo EuroStav, s.r.o.

Zobrazení

13992

Dátum vydania

28. 06. 2011

Kategórie článku

Súvisiace články

Hodnotenie článku

Článok sa mi páči / nepáči

52%

Celkový počet hlasov: 778

Partneri

Generálny partner

Hlavní partneri

Partneri

Mediálni partneri

Anketa

Považujete proces schvaľovania územnoplánovacej dokumentácie a Zmien a doplnkov za dostatočne pružný?

Áno

42%

Nie

34%

Nedá sa zovšeobecňovať

24%

Aktuálne diskusie

Najnovšie komentáre

  • loan

    Dobrý deň, ja som Gabriel Groningen z USA, niekedy predtým, keď som potreboval pôžičku. Pristupujem …

    15. 06. 2018 / 01:25 | Frank

  • ponuka pôžičky

    Bună ziua, eu sunt Gabriel Groningen de la Statele Unite ale Americii, cândva în urmă, am fost atât …

    15. 06. 2018 / 00:57 | Gabriel

  • kritika

    Cesta od Zdoby nad lesom po vrchol. Prečo sa neurobí! Chodia ku mne svatovci z GB a iba sa hanbím. …

    13. 06. 2018 / 17:22 | František Králik

  • posojili

    Ali potrebujete finančno pomoč za osebne ali poslovne namene? Trenutno imamo prevzeme za posojila …

    12. 06. 2018 / 13:32 | oceanicfinance

  • loan offer

    Potrebujete pôžičku na obchodné stretnutie s agentom na pôžičku od ropnej spoločnosti, ktorá …

    11. 06. 2018 / 18:51 | ewars

Centre Pompideau-Metz Chapeau

pompideau01.jpg

Centre Pompidou-Metz, expozitúra parížskeho Centre Pompidou, budí pozornosť už zďaleka svojou mimoriadnou strešnou konštrukciou. Rovnako ako pôvodná budova múzea v hlavnom meste Francúzska je koncipovaná ako multifunkčné centrum umenia a kultúry, s priestormi pre dočasné výstavy a rôzne podujatia, s presvetlenou, flexibilne využiteľnou vstupnou halou. Hmotovo predstavuje zoskupenie hranatých hmôt prekrytých strechou pripomínajúcou tradičný čínsky slamený klobúk. Zasklené priečelie so zdvíhacími dverami sa otvára do priestoru nádvoria. Aj vo vnútri je zabezpečená transparentnosť a otvorenosť stien. Medzi vstupnou halou a hlavnou loďou je zasklená deliaca stena z oceľových profilov do výšky miestnosti, ktorá dbá o protipožiarnu bezpečnosť.

Keď sa uvažovalo nad zriadením expozitúry parížskeho múzea moderného umenia Centre Pompidou, voľba padla na mesto Metz na severovýchodnej hranici Francúzska. Na jednej strane kvôli jeho geografickej polohe, ktorá ako dopravný uzol so železnicou a s autodráhou spája mesto s Nemeckom a s krajinami Beneluxu. Na druhej strane kvôli neobvyklému miestu, ktoré bolo k dispozícii na výstavbu v centre mesta, v bezprostrednej blízkosti stanice vysokorýchlostnej železnice TGV: ploche s veľkosťou 50 hektárov ležiacej úhorom v Quartier de l’Amphithéa^ tre, v areáli bývalej zoraďovacej stanice, ako aj už nevyužívaných veľtrhových priestorov. Centre Pompidou-Metz sa malo stať katalyzátorom urbanistickej obnovy týchto plôch ležiacich úhorom. Už teraz je zrejmé, že koncept bol úspešný: denne je návštevnosť niekoľko tisíc návštevníkov, mnoho z nich je zo zahraničia. Nie všetci prichádzajú kvôli výstavám umenia, mnohých láka „len“ pôsobivá architektúra.

pompideau01.jpg

Architektonické riešenie

Múzeum moderného umenia Centre Pompidou-Metz vzniklo podľa návrhu japonského architekta Shigeru Bana (Tokio) v spolupráci so Jeanom de Gastinesom (Paríž) a Philipom Gumuchdjianom (Londýn – ten sa však zúčastnil len konkurznej fázy). Tento tím sa presadil v roku 2003 v medzinárodnej súťaži. Investorom je obecné združenie Metz Métropole spolu s mestom Metz a s Centre Pompidou. Dňa 11. mája 2010 bolo Centre Pompidou-Metz otvorené výstavou „Majstrovské diela?“ z diel Georgesa Braquea, Roberta Delaunaya, Henriho Matissea a ďalších súčasných francúzskych umelcov. Názov výstavy s jeho otáznikom určite nie je možné vzťahovať na túto architektúru, nová budova múzea je nepochybne architektonickým majstrovským dielom.

pompideau02.jpg

„Chceli sme architektúru, predstavujúcu otvorenosť Centre Pompidou-Metz, jeho prístupnosť pre rôznorodé kultúry, a vytvoriť miesto pohody, ktoré má bezprostredný a zmysluplný vzťah k okolitému svetu“, komentujú architekti Shigeru Ban a Jean de Gastines svoj návrh. Medzi extrémnym „Bilbao“, teda budovou, ktorá sama o sebe predstavuje sochárske dielo, ale z hľadiska prezentácie umenia vyžaduje určité kompromisy, a „Tate Modern“, kde bola bývalá elektráreň predefinovaná na prostú vonkajšiu schránku pre výstavy, Shigeru Ban a Jean de Gastines volili strednú cestu a vytvorili tvar symbolickej súčasnosti plný sily, zjednocujúci funkčné priestorové jednotky s voľne tvarovanou strechou.

Dispozičné a konštrukčné riešenie

Budova je rozvinutá okolo centrálneho šesťhranného jadra, v ktorom sú umiestnené schodiská a výťahy. Z týchto sú prístupné tri 90 m dlhé a 15 m široké výstavné galérie, ktoré prekrýva zaujímavá strešná konštrukcia. Ich čelné okná, nasmerované približne na katedrálu mesta Metz, vytvárajú optické prepojenie medzi moderným stavebným objektom a kultúrnym dedičstvom mesta Metz. Samotná strešná konštrukcia pripomína tradičný čínsky slamený klobúk, ktorého pletivo bolo „prenesené“ do nosnej konštrukcie z drevených nosníkov tvorených vrstvami dosiek.

pompideau03.jpg

Večer sa šesťhranný vzor drevenej konštrukcie vykresľuje cez priesvitnú strešnú membránu, ktorá obopína túto konštrukciu. Cez deň predstavuje strecha orientačný bod pre návštevníka. Z priestoru nádvoria sa návštevník dostane do foyeru s pokladňami, šatňou a kaviarňou. Zasklená konštrukcia z oceľových profilov oddeľuje túto časť od najväčšieho zo štyroch výstavných priestorov, od hlavnej lode „Grand Nef“.

Na 18 metrov vysokej stene v hlavnej lodi môžu byť prezentované mimoriadne veľké umelecké diela – ako napr. javisková opona „Parade“ od Pabla Picassa, ktorú kvôli jej rozmerom 10×16 m ešte v Paríži nebolo možné vystaviť. Smerom nahor je hlavná loď ohraničená tromi výstavnými galériami pod strechou. Celkovo ponúka Centre Pompidou-Metz približne 5 000 m2 výstavnej plochy. Budova okrem toho disponuje štúdiom hereckého umenia aj auditóriom so 144 miestami pre premietanie filmov a prednášky. Reštaurácia, ktorá bola v pôvodnom návrhu predpokladaná v jednej z výstavných galérií, bola premiestnená na prvé poschodie – keďže bezpečnostné podmienky v 21 metrovej výške by boli príliš nákladné.

pompideau04.jpg

Idea priepustnosti medzi vnútornými a vonkajšími priestormi je ústrednou myšlienkou Shigeru Bana: Stále znova má odvahu vypustiť najzákladnejší zo všetkých architektonických prvkov – stenu. Jeho architektúra tým získava dojem otvorenosti. V Centre Pompidou- Metz sú to pohyblivé sklenené clony, ktorých snahou je odľahčenie steny.

Protipožiarna ochrana

Idea otvorenosti architektúry pokračuje aj vo vnútorných priestoroch pri esteticky veľmi náročných, veľkoplošne zasklených protipožiarnych konštrukciách, ktoré oddeľujú vstupnú halu od výstavných priestorov. Tieto konštrukcie boli realizované zo systémov oceľových profilov Jansen VISS Fire a Janisol: protipožiarna stena VISS Fire zabezpečuje požadované priestorové oddelenie medzi vstupnou halou s pokladňami, predajňou múzea a šatňami a schodiskom.

Dvere s protipožiarnou požiadavkou EI30 sú zhotovené z profilov Janisol. Protipožiarne riešenia pre múzeá predstavujú často zvláštnu výzvu; v tomto prípade sa však požiadavky stavebného úradu, priamo na mieste odsúhlasené požiarnym zborom mesta Metz, dali bez problémov splniť prostredníctvom protipožiarnych profilových systémov Jansen.

pompideau05.jpg

V Centre Pompidou-Metz pevné zasklenie Jansen VISS Fire už obstálo vo svojej skúške ohňom, požiar vo fáze výstavby sa vďaka funkčne zabudovanému systému separovania nemohol ďalej šíriť a teda nemohol ani spôsobiť väčšie škody.

Lokalita: Metz, Francúzsko

Architektonické riešenie:
Shigeru Ban Architects, Tokyo
Jean de Gastines Architectes, Paris
Gumuchdjian Architects, London

Stavebné riešenie:
Shigeru Ban Architects Europe, Paris
Jean de Gastines Architectes, Paris

Riešenie statiky:
Ove Arup, London

Riešenie statiky strešnej konštrukcie:
Hermann Blumer, CH-Waldstatt

Protipožiarne konštrukcie:
Jansen AG, CH-Oberriet

Generálny dodávateľ:
Demathieu & Bard, Metz

Strešné konštrukcie:
Holzbau Amann, D-Weilheim-Bannholz

Strecha:
Taiyo Europe, D-München

Stavebné náklady:
51 mil. EUR

Lehota výstavby:
2007 – 2010

Diskusia

Sledovať diskusiu [2] | RSS

Pridať komentár

Nie ste prihlásený, pre využitie výhod pre registrovaných sa prihláste alebo zaregistrujte

Copyright © UzemnePlany.sk, 2007-2014 Všetky práva vyhradené | DB: 87 | T: 0.761454

ISSN 1338-2772 | Aktualizované 2× týždenne